Overslaan en naar de inhoud gaan

Zijderoute tussen Venlo en China volgend jaar van start

Geplaatst opwoensdag 27 november 2019 - 20:03

De eerste vrachttrein vanuit Venlo naar China vertrekt op 20 juni 2020. Dat heeft logistiek bedrijf Cabooter bekend gemaakt.

De verbinding begint met twee goederentreinen treinen per week. Dat moet uiteindelijk een dagelijkse verbinding worden.

Complex
Het Venlose bedrijf is al ruim vier jaar bezig met de verbinding. Die tijd was nodig om problemen op te lossen. "We hebben te maken met verschillende landen waar we doorheen reizen", verklaart Peter Pardoel van Cabooter. "Je gaat van het ene regime naar het andere, van het ene rechtsstelsel naar het ander. Het is heel complex."

Spoorbreedte
Ook zijn de breedte van de sporen niet overal hetzelfde. “In Rusland en de voormalige Sovjet-Unie is er een breder spoor dan bij ons", verklaart Pardoel. “In China hebben ze weer onze maten. Daarom moeten we een complete trein naar de grens rijden en overladen op een andere trein.”

Alternatief voor boot en vliegtuig
Venlo is niet de enige gemeente die een spoorwegverbinding met China wil. Ook steden als Tilburg, Rotterdam en Amsterdam zijn er mee bezig, zo blijkt ook op het Europese Zijderoute Congres dat in Venlo plaatsvindt. “Tot nu worden goederen met het vliegtuig en met schepen naar China en terug vervoerd”, verklaart organisator Van Dijk van het congres. “Maar het vliegtuig is erg duur en vervuilend. Met een schip duurt transport erg lang. De Zijderoute is een goed alternatief.”

Instabiele landen
De Zijderoute is een netwerk van verbindingen om goederen naar China te vervoeren. Die routes gaan per spoor, maar ook gedeeltelijk per schip of truck. Vanuit Venlo duurt de reis ongeveer twee weken. Dat is veel sneller dan met het schip. Maar de zijderoute heeft ook nadelen. Zo moeten de goederen ook door instabiele landen. “Daarom moetje altijd een plan B, C en D hebben”, weet Pardoel.

Groei
Desondanks zet het Venlose bedrijf vol in op de Zijderoute. “Vanuit China reden vorig jaar 1500 treinen naar Europa. Dit jaar al 2500 en dat aantal zal fors toenemen. Daar hopen wij van te profiteren.”

Deel dit bericht via
Overzicht
Advertentie
Deze ramp in Limburg raakt ons allemaal. Doneer nu en draag uw steentje bij!

Het Nationaal Rampenfonds heeft het bankrekeningnummer 777 opengesteld voor particulieren, bedrijven en instellingen die willen bijdragen aan de door de overstromingsramp getroffen gebieden in Zuid-Limburg.

Vanuit de landelijke overheid is al duidelijk gemaakt dat bij de leniging van de nood een belangrijke rol voor de rijksoverheid is weggelegd. Veel schade aan huizen en bedrijven is door verzekeringen gedekt. Maar er blijven ook noden over die niet uit andere bronnen gedekt worden. En juist voor die initiatieven wil het Nationaal Rampenfonds een financier zijn.

Bekijk hier wat u kunt doen
Overzicht
Uitgelicht
Pitlane, het autosportprogramma van L1

Iedere donderdagavond voorafgaand aan een Grand Prix te zien op L1 TV en de online kanalen van L1, waarin Xavier Maasen en Sem Caelen je bijpraten over de stand van zaken in het F1-circus.

Heb jij een vraag die je in een uitzending van Pitlane beantwoord wil zien worden? Stuur deze dan per email naar pitlane@L1.nl en misschien komt deze dan in de uitzending voorbij!

Kijk hier naar Pitlane
Henk Bakt
Uitgelicht
De lekkerste Limburgse recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het lekkerste bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In het programma koppelt hij samen met regisseur Eric Wijnhoven Limburgse plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak.

Bekijk hier alle Limburgse recepten

Meest gelezen