Xavier Maassen heeft woensdag de auto gepresenteerd, waarmee hij volgend weekend op het circuit van Spa-Francorchamps aan een nieuw raceseizoen in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux begint.
De Maastrichtenaar reed in zijn splinternieuwe Porsche op hoge snelheid langs de gasten, die in Beek de presentatie van zijn auto bijwoonden en liet hen vervolgens ook zien hoe snel de auto uit de startblokken schiet.
Racemachine
Maassen verdedigt zijn titel in de snelste merkencup in de Benelux in een Porsche 991 GT3 Cup Gen II. Deze racemachine heeft een 4 liter zescilinder motor en meer vermogen dan de Porsche waarmee Maassen in 2017 aan de races in de Porsche GT3 Cup deelnam. Hij verwacht meer tegenstand te krijgen van een aantal jonge coureurs. "Vorig jaar maakten die nog wat foutjes, maar ik denk dat we daar dit seizoen een hele kluif aan krijgen."
Lees ook: Xavier Maassen wil kampioenschap Porsche GT 3 verdedigen
Afstandsrace
Naast races in de Porsche GT3 Cup neemt Maassen met een Porsche 911 deel aan de 24 uur op de Nürburgring. Maassen heeft daar drie Amerikanen als teamgenoot en won kort geleden al de zes-uursace in de Eifel. De auto waarmee aan deze lange afstandsrace wordt deelgenomen lijkt veel op de auto, waarmee Maassen in de Porsche GT3 Cup rijdt. "In die auto zijn wat kleine aanpassingen aangebracht. Zo heeft de bolide ABS en een grotere tank. Verder is hij ook wat zachter geveerd."
Barbecue
Maassen is enthousiast wanneer hij over de Nürburgring praat: "Het is een mythisch circuit en de race wordt bijgewoond door zo'n 300.000 toeschouwers. Je ziet de dampen van barbecues en de kampvuren. Je richt je zoveel mogelijk op de weg en concentreert je optimaal, maar aan die barbecuelucht ontkom je niet."
Endurance
De Porsche GT3 Cup is een sprintwedstrijd van een half uur op het scherpst van de snede. "Bij een endurancewedstrijd is dat heel anders. Je probeert in een ritme te komen en vooral geen fouten te maken en zoveel en hard mogelijk te blijven rijden. Bij enduranceraces moet je vooral slim zijn en rijdt je als team. Als een van de mannen in de pit een fout maakt, is het vaak einde verhaal. Die jongens staan niet op het podium, maar verdienen ook alle lof."