Overslaan en naar de inhoud gaan

VodafoneZiggo verloor klanten door Verstappen-effect

Geplaatst opdonderdag 12 mei 2022 - 10:00

Telecombedrijf VodafoneZiggo heeft in het eerste kwartaal klanten verloren bij zijn divisie voor vaste internet- en televisieaansluitingen.

Dat komt voor het grootste deel door het verlies van de uitzendrechten op de Formule 1. Max Verstappen werd vorig jaar wereldkampioen in de hoogste raceklasse en trok een hoop kijkers. Die zijn deels overgestapt nu Ziggo de wedstrijden niet meer uitzendt.

Klantenverlies
Zonder die effecten was het verloop juist wat lager dan in eerdere kwartalen, geeft financieel directeur Ritchy Drost aan. Voor de financi├źn van VodafoneZiggo maakte dat klantenverlies weinig verschil, want het bedrijf was ook minder kwijt aan het maken van de F1-uitzendingen en de rechten.

'Solide kwartaal'
Over het algemeen spreekt Drost van een solide kwartaal. Er kwamen meer mobiele abonnees bij en ook het aantal klanten dat zowel vast als mobiel afneemt steeg ook. Daar merkt VodafoneZiggo ook wel wat concurrentie van aanbieders van glasvezel, maar de mate waarin mensen overstappen is lager dan bij klanten die alleen internet of alleen mobiele telefonie afnemen.

Lees ook: Verstappen sluit 'exclusieve' deal met betaalzender Viaplay

Duurder abonnement
Verder kondigde VodafoneZiggo al eerder aan de prijzen per 1 juli voor de meeste vaste abonnementen met 2 euro per maand te verhogen. Dat komt voor een groot deel omdat VodafoneZiggo veel meer geld kwijt is aan energie. "We hebben het risico wel een groot deel afgedekt, maar we zien de kosten ook stijgen", legt Drost uit. "Toch ben ik blij dat we de kostenstijging beperkt kunnen houden. Het is geen percentage van 8 of 9 procent geworden zoals de inflatie nu is."

De omzet van VodafoneZiggo bleef stabiel op net iets meer dan 1 miljard euro. De bedrijfswinst steeg ten opzichte van een jaar eerder met iets meer dan 2 procent tot 480 miljoen euro.

Deel dit bericht via
Overzicht
Limburgse 100
Uitgelicht
Luister op Hemelvaartsdag naar de Limburgse 100!

Voor de zesentwintigste keer wordt de Limburgse 100, de lijst met de grootste Limburgse hits aller tijden, uitgezonden op Hemelvaartsdag. Het Limburgse publiek heeft ook dit jaar weer hun stem online uit kunnen brengen. Luister mee op 26 mei 2022, vanaf 08:00 uur op L1 Radio!

L1.nl/Limburgse100
Repetitie Dagboek van een Herdershond
Uitgelicht
L1 neemt een kijkje achter de schermen bij Dagboek van een Herdershond

L1 volgt de totstandkoming van de musical Dagboek van een Herdershond in een driedelige documentaireserie. Van de audities tot de eerste lezing van het script, van de repetities tot het inspelen van de muziekband, de camera's van L1 waren erbij.

L1.nl/Herdershond

Meest gelezen