Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijf jaar 1Limburg: de juiste mix maakt het verschil

Geplaatst opdinsdag 17 september 2019 - 6:00

Wat hebben rapper Dookie, Tom Dumoulin en burgemeester Antoin Scholten van Venlo met elkaar gemeen? Dat ze alle drie belangrijk zijn voor 1Limburg.

Een goede mix van leuk, urgent en belangrijk nieuws is essentieel om een groot en breed publiek te kunnen bereiken.

Jubileum
Dat is de belangrijkste les van vijf jaar 1Limburg. Vandaag precies vijf jaar geleden gaf gouverneur Theo Bovens het startschot voor 1Limburg. Wat begon als een uniek en ambitieus samenwerkingsproject tussen een regionale publieke omroep en een krant, heeft het nieuwslandschap in Limburg definitief veranderd.

Mismatch
Tot 17 september 2014 stonden journalisten in Limburg voornamelijk op zenden: zij bedachten wat voor het publiek belangrijk was. Dat veroorzaakte een groeiende mismatch: het nieuws van de omroep en krant sprak mensen onder de vijftig steeds minder aan. Ze bleven massaal weg.

Radicale stap
Om een oplossing voor dat probleem te vinden, besloten L1 en De Limburger tot een radicale stap: ze bouwden een online nieuwsplatform dat in de verste verte niet op hun oude websites leek, vormden een vers team van jonge journalisten en gaven dat zo’n beetje carte blanche om te zorgen dat jonge mensen weer Limburgs nieuws zouden gaan volgen.

Eerste klap
Al het nieuws uit en over Limburg zou voortaan op 1Limburg verschijnen. De redacties van L1 en De Limburger richtten zich op duiding en diepgang en, in het geval van L1, de productie van radio en tv. De eerste klap is een daalder waard. Het platform werd gelanceerd met alle ondersteuning die krant en omroep in huis hadden. Het publiek wist de weg naar 1Limburg meteen massaal te vinden.

Video: L1

Hype
1Limburg begon in een periode waarin de Facebook-hype niet te stuiten leek. Nieuwsplatforms profiteerden daar volop van, omdat Facebook hun berichten ruim baan gaf. Eind 2015 was de helft van het verkeer op 1Limburg-website afkomstig van Facebook. Daar zaten veel jonge mensen tussen en dat is niet veranderd. Op dit moment is een kwart van de bezoekers van 1Limburg tussen 18 en 35 jaar oud.

Meten
Dat is te danken aan de aanpak van de 1Limburg-redactie, die zich sterk liet leiden door de voorkeuren van het publiek, óók dat op Facebook. Het verschil met radio, tv en krant is dat je online alles kunt meten: je ziet direct of een onderwerp aanslaat of niet. En daar kun je heel goed op inspelen.

Prikkelen
Dat leidde er snel toe dat de rubriek Entertainment in het leven werd geroepen, met nieuws over grote en kleine Limburgse sterren. De redactie omarmde dat en ander 'klein nieuws' dat op Facebook viraal ging, maar tot dan toe veelal door de moederredacties werd genegeerd. Het leverde veel interne discussie en kritiek op: 'Is dat nou nieuws?'. Gemotiveerd door stevig doorgroeiende bezoekerscijfers maakte de 1Limburg-redactie er een sport van de moederredacties met dit soort berichten te prikkelen. Als je iets wil veranderen, moet je zorgen dat het jeukt.

Evenwicht
Wat daarvan ook te denken, het heeft geleid tot een beter besef dat een goed evenwicht tussen urgent, leuk en interessant nieuws van levensbelang is voor moderne redacties. Met entertainmentnieuws over bekende en minder bekende Limburgers trek je brede aandacht, met urgent nieuws over branden en ongelukken zorg je dat de mensen je blijven volgen. Dat verkeer op de site zorgt ervoor dat je ook maatschappelijk belangrijke verhalen over politiek, economie en criminaliteit onder de aandacht krijgt bij een groot publiek dat jouw platform bezoekt.

Groter digitaal nieuwsaanbod
De samenwerking met De Limburger strandde in 2017. De nieuwe buitenlandse eigenaar Mediahuis wilde digitaal onder dezelfde merknaam als de krant verder. 1Limburg kwam volledig onder de vlag van L1, maar bleef vanwege het succes als merk bestaan. Met de beëindiging van de samenwerking met de krant kwam een einde aan een uniek project dat landelijk de aandacht trok. Het leverde beide partijen een schat aan ervaring op. Het resultaat is dat het digitale nieuwsaanbod in de provincie groter is dan ooit en dat we nieuwe wegen hebben gevonden om jonge mensen voor Limburgs nieuws te interesseren.

1Limburg app
Foto: L1

Elf miljoen
Of de journalistiek in Limburg er beter op is geworden na het vertrek van de krant uit 1Limburg is een andere vraag. De bundeling van krachten had veel extra mogelijkheden geboden. Maar dat is gefilosofeer achteraf. 1Limburg groeit nog altijd, wel minder hard dan voorheen. De website en app worden samen ongeveer elf miljoen keer per maand bezocht. Dat zijn tien bezoeken per hoofd van de bevolking. 1Limburg is daarmee een van de populairste regionale nieuwsplatforms van Nederland.

Fake news
Het platform heeft de Facebook-crisis, het vertrek van de krant en de bezuinigingen bij de publieke omroepen overleefd. In reactie op een aantal nepnieuws-schandalen besloot Facebook in 2016 nieuws van kranten en omroepen minder prominent aan gebruikers te presenteren. Daardoor werd plotseling veel minder verkeer vanuit Facebook naar nieuwsplatforms zoals 1Limburg doorgestuurd.

Trouw
De bezuinigingen bij de publieke omroepen maakten het noodzakelijk een aantal activiteiten anders te organiseren. Al die tijd zijn de Limburgers ons trouw blijven volgen. Dan kun je gerust concluderen dat 1Limburg een blijvende plek heeft veroverd in het Limburgse medialandschap.

Reageren? Rob.vanwell@l1.nl

Deel dit bericht via
Overzicht
Uitgelicht
Wat komt er op L1?

Daar hebben we de handige programmagids van L1 voor. Hier zie je direct hoe laat je favoriete programma op L1 TV of L1 Radio begint!

Kijk in de programmagids van L1
Overzicht
Uitgelicht
Pitlane, het autosportprogramma van L1

Iedere donderdagavond voorafgaand aan een Grand Prix te zien op L1 TV en de online kanalen van L1, waarin Xavier Maasen en Sem Caelen je bijpraten over de stand van zaken in het F1-circus.

Heb jij een vraag die je in een uitzending van Pitlane beantwoord wil zien worden? Stuur deze dan per email naar pitlane@L1.nl en misschien komt deze dan in de uitzending voorbij!

Kijk hier naar Pitlane
Uitgelicht
De lekkerste Limburgse recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In dit programma koppelt Henk plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak. Dat heeft al heerlijke vlaaien opgeleverd.

En die kun je ook allemaal heel eenvoudig zelf thuis bakken. Dankzij de handige recepten en baktips.

Bekijk hier alle recepten
Advertentie
Rousseau geeft Kerstchocolade weg aan bedrijven en verenigingen
Rousseau geeft Kerstchocolade weg aan bedrijven en verenigingen

Meest gelezen