Overslaan en naar de inhoud gaan

Verzet tegen 'doorgeslagen toetscultuur' middelbare scholen

Geplaatst opmaandag 8 april 2019 - 7:54

Middelbare scholen willen dat er minder toetsmomenten komen.

Dat meldt het Algemeen Dagblad. "In het voortgezet onderwijs ervaren leerlingen een hordenrace, waarin ze van toets naar toets hollen", zegt Dominique Sluijsmans, lector professioneel beoordelen op Zuyd Hogeschool.

Nieuwe methode
Tientallen middelbare scholen in Nederland experimenteren inmiddels met een nieuwe manier van lesgeven. Daarbij worden de prestaties van leerlingen tussentijds in de gaten gehouden. Bij deze manier van werken, 'formatieve evaluatie' genoemd, wordt met quizzen en klassikale projecten in de gaten gehouden of een leerling de lesstof beheerst. Ook krijgen ze mondelinge overhoringen zonder dat ze er een punt voor krijgen.

Kortetermijneffect
Reden voor de scholen om de strijd aan te binden met de 'doorgeslagen toetscultuur' is dat leerlingen te gestrest zijn door het grote aantal toetsen. Ook merken docenten dat leerlingen alleen nog maar hun best doen voor opdrachten waar ze een punt voor krijgen.

Stress
Keerzijde van het verminderen van het aantal toetsen is dat de druk om te presteren per toets hoger wordt. Als leerlingen per periode nog maar twee of drie toetsen krijgen, hangt er meer af van het punt dat ze voor die toetsen krijgen. Veel scholen vinden het dan ook lastig om op de nieuwe manier te werken en de juiste balans in de gaten te houden.

Volgens Gerdineke van Silfhout van het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling is het af en toe balanceren op een dun koord.

Praktijkvoorbeeld
Het Bernardinuscollege in Heerlen is een van de scholen in Limburg die experimenteert met de nieuwe manier van beoordelen. Sinds enkele jaren zijn er nog maar één of twee toetsmomenten per periode. "Het viel ons achteraf gezien heel erg mee om het roer om te gooien. Minder toetsen betekent natuurlijk ook werkdrukverlaging voor docenten. Dat is een mooie bijvangst", zegt onderwijsdirecteur Peter-Paul Lenssen. "Maar het gaat natuurlijk vooral om de leerontwikkeling van de leerlingen. Je moet niet alleen maar prestatie op prestatie meten, maar de hele leerweg in de gaten houden of de leerling op het juiste niveau zit."

Ontwikkeling volgen
Met ingang van komend schooljaar wordt dat op het Bernardinuscollege al vanaf de brugklas in de praktijk gebracht. "De leerlingen krijgen dan de eerste zes weken, tot aan de herfstvakantie, geen prestatietoetsen met cijfers, maar we gaan breed kijken naar 'hoe ben je uit de basisschool gekomen' en 'waar ben je goed in'." Het Bernardinuscollege gaat daarnaast werken met een dashboard-systeem, waar ook leerlingen en ouders in kunnen. "De leerling gaat daarbij zelf een stuk van de administratie overnemen, samen met zijn studiecoach." Dat moet volgens Lenssen de betrokkenheid van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten.

Cijfers blijven
Na de eerste zes weken wordt er gewerkt met een combinatie van beide methoden: enerzijds het traditioneel toetsen, anderzijds het volgen van de ontwikkeling per leerling zonder dat daar cijfers aan gekoppeld zijn. Dat is volgens Lenssen niet te vermijden: "Zolang de wereld er zo uitziet dat de cijfers meetellen, ontkom je er niet aan om er ook een mix van te maken".

Zodra er een omslag komt en de leerling zelf meer betrokken raakt bij zijn eigen ontwikkeling worden volgens Lenssen 'de cijfers een interessant ding om naar te kijken, maar is het meer zaak dat je je alleen maar daardoor laat leiden'.

NIEUW: Kwizzele! Test je Limburgse kennis. Maandag t/m donderdag 17:00, 18:00 & 22:00 op L1 TV

Deel dit bericht via
Overzicht
Uitgelicht
Astrid is het Vastelaovesgezicht 2022!

Er is ook dit jaar weer veel gestemd en na een spannende finale hebben jullie een nieuw Vastelaovesgezicht gekozen!

Het was een memorabele week vol spanning en prachtige vastelaovesgezichten. Met één grote winnares: Astrid Reijners uit Linne!

Bekijk hier meer
Uitgelicht
Pitlane, het autosportprogramma van L1

Iedere donderdagavond voorafgaand aan een Grand Prix te zien op L1 TV en de online kanalen van L1, waarin Xavier Maasen en Sem Caelen je bijpraten over de stand van zaken in het F1-circus.

Heb jij een vraag die je in een uitzending van Pitlane beantwoord wil zien worden? Stuur deze dan per email naar pitlane@L1.nl en misschien komt deze dan in de uitzending voorbij!

Kijk hier naar Pitlane
Uitgelicht
Iedere zondag nieuwe recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In dit programma koppelt Henk plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak. Dat heeft al heerlijke vlaaien opgeleverd.

Iedere zondag op L1 TV! Met nieuwe overheerlijke recepten. En dat niet alleen. Henk nodigt iedere week een gast uit die gaat mee bakken!

Bekijk hier alle recepten

Meest gelezen