De spoorverdubbeling tussen Kaldenkirchen en Dülken moet worden opgenomen in het verkeersplan 2030 van de Duitse minister Alexander Dobrindt.
Daarvoor pleit het provinciebestuur in een brief aan het Duitse ministerie.
Noodzakelijk
Volgens CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck is de verdubbeling van het spoor noodzakelijk om een snelle intercityverbinding Den Haag-Rotterdam-Eindhoven-Düsseldorf via Venlo en Viersen te realiseren. Ook het goederenvervoer kan daarvan profiteren en het wordt aantrekkelijker om de trein te nemen in plaats van de auto, meent de gedeputeerde.
Hoogste prioriteit
De verdubbeling van de 12,5 kilometer spoor tussen Kaldenkirchen en Dülken kost 105 miljoen euro. Eind maart drongen Eindhoven, Düsseldorf, Venlo en Mönchengladbach nog aan op die verdubbeling en op de status 'hoogste prioriteit' voor het project. Maar in het Duitse verkeersplan is ze alleen opgenomen als potentieel project. Berlijn wil eerst ook andere ingrepen op het spoor rond Viersen bekijken.
Overlast
Die gemeente staat ook niet te springen om de verdubbeling, omdat de spoorlijn dwars door de stad loopt. Gevreesd wordt voor flinke geluidsoverlast. In de brief dringt het provinciebestuur er ook op aan om alle benodigde maatregelen te nemen om een intercity Eindhoven-Heerlen-Aken-Keulen mogelijk te maken. In het verkeersplan 2030 is een aantal maatregelen opgenomen. Maar onduidelijk is of die voldoende zijn om de intercity daadwerkelijk te laten rijden, stelt gedeputeerde Van der Broeck in zijn brief.