De kans op heropening van de spoorverbinding tussen Weert en het Belgisch-Limburgse Hamont voor personenvervoer lijkt een stuk kleiner geworden.
In een brief aan de Tweede Kamer meldt D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven dat volgens spoorbeheerder ProRail de kosten tussen de 50 en 150 miljoen euro bedragen. Eerder ging de provincie uit van 35 miljoen.
Buslijn
Tegelijk concludeert een adviesorgaan van de regering - het KIM (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) - in een rapport over grensoverschrijdend busvervoer dat een nieuwe busverbinding tussen Weert en Hamont 'vooralsnog een efficiëntere oplossing is' dan een treinverbinding.
Geen behoefte
Het KIM constateert dat er momenteel geen openbaar vervoer is tussen Weert en België 'wat niet duidt op een dringende behoefte aan een nieuwe spoorlijn.' Verder zijn de bevolkingsaantallen aan weerszijden van de grens relatief klein en staan er geen belangrijke ruimtelijk-economische ontwikkelingen op stapel, aldus KIM. Ook zij constateert dat de kosten voor elektrificatie en reactivering van de spoorverbinding voor personen hoog zijn.
Second opinion
Staatssecretaris Van Veldhoven zegt met de provincie in gesprek te gaan over de nieuwe cijfers en de eventuele verdeling van de kosten. Ook laat zij een second opinion uitvoeren. In het najaar wil zij een knoop doorhakken.
Elektrificatie
Aan Belgische kant wordt momenteel gewerkt aan de elektrificatie van het spoor tot aan Hamont. Dat zou dan ook aan Nederlandse kant moeten gebeuren om een trein door te kunnen laten rijden tot Weert. In het regeerakkoord van het kabinet Rutte-3 is de heropening van het spoor tussen Weert en Hamont opgenomen. Maar daarbij werd wel uitgegaan van lagere kosten dan waarvan ProRail nu uitgaat.
Lees ook: Eerste bovenleiding spoorlijn Weert-Antwerpen
Antwerpen
Voorstanders van de nieuwe verbinding wijzen erop dat die zorgt voor een rechtstreekse verbinding van Weert naar Antwerpen. De Belgische treinreiziger krijgt dan weer aansluiting op het Nederlandse intercitynet naar Eindhoven en Amsterdam.