Het Rijk en vier provincies, waaronder Limburg, hebben samen met de transportsector afgesproken om binnen vijf jaar zo'n 900 extra beveiligde truckparkeerplaatsen in Nederland te realiseren.
De beveiligde truckparkeerplaatsen zijn nodig, omdat er een groot gebrek is aan veilige parkeerruimtes voor vrachtwagens. Dat meldt de NOS.
Venlo
"We hebben een Europese aanvraag lopen voor 200 tot 250 extra plekken in Venlo", zegt gedeputeerde Hubert Mackus tegen L1. Het tekort aan beveiligde parkeerplekken is het grootst op de routes Venlo-Rotterdam en Arnhem-Rotterdam. Daar proberen 'inklimmers' hun geluk te beproeven. Dat zijn migranten die een vrachtwagen inklimmen in de hoop om zo, via Rotterdam, per boot in het Verenigd Koninkrijk aan te komen.
Overlast
Het 'wildparkeren' van vrachtwagens buiten de aangegeven parkeerplekken zou ook voor geluids- en afvaloverlast zorgen. Veel buitenlandse chauffeurs vinden de kosten voor een beveiligde parkeerplek te hoog. Gemiddeld kost een veilige parkeerplek in Nederland tussen de tien en vijftien euro. De transportsector drong dit jaar al aan op een gezamenlijke aanpak van het tekort aan beveiligde parkeerplekken.