Overslaan en naar de inhoud gaan

Tekort aan piloten in de luchtballonvaart

Geplaatst opdonderdag 30 mei 2019 - 6:00

Er dreigt een groot tekort aan piloten voor luchtballonnen. Vanaf volgend jaar mogen piloten van 70 jaar en ouder geen commerciële vaarten meer doen.

Dat heeft grote gevolgen want de vergrijzing onder piloten is groot en nieuwen vinden is lastig.

Te oud
Hans Pauw uit Cadier en Keer is een van de mensen die noodgedwongen moet stoppen. "Ik ben nu 75 jaar oud. Door de nieuwe regels mag ik vanaf april volgend jaar niet meer varen met gasten", zegt hij. En hij is niet de enige. "Er zijn veel collega's die moeten stoppen omdat ze te oud zijn", stelt hij. Dat is volgens hem jammer. Ook financieel, omdat de vraag naar ballonvaarten alleen maar toeneemt: "In 2017 had ik zo'n 50 vaarten. Vorig jaar 70. Dat waren zo'n 200 klanten."

Tripjes
Vorig jaar maakten zo'n 70.000 mensen in Nederland een tripje. Daarvan voeren er 8000 boven Limburg. Maar aan die groei zal een einde komen omdat er steeds minder mensen commerciële vaarten mogen uitvoeren. "We hebben nu zo'n 300 piloten", zegt René Zwarteveen van de Koninklijke Vereniging voor Luchtvaart. "Volgend jaar moeten daar 70 van stoppen omdat de regels zijn aangescherpt."

Vergrijzing
Het tekort aan piloten lijkt de komende jaren groter te worden. Want de vergrijzing onder de piloten is groot waardoor ook de komende jaren veel
ballonvaarders geen gasten meer mee mogen nemen. En de aanwas is beperkt. "Op dit moment volgen 44 piloten een opleiding", zegt Zwarteveen. "Maar die mogen niet meteen met betalende gasten de lucht in. Ze moeten eerst ervaring op doen."

Duur
In Limburg is Pauw inmiddels begonnen met een zoektocht naar een opvolger. Zo helpt hij Phillipe Kirsch. Hij was jarenlang zijn rechterhand en nu wil hij wil ook zijn brevet gaan halen. Maar de kosten vormen een groot probleem. Want een brevet halen kost zo'n 30.000 euro. "Een les kost zo'n 400 euro", rekent hij voor. "Daar heb je minstens 16 van nodig. Maar de meesten mensen zullen daar bij lange na niet genoeg aan hebben."

Gas en auto's
En als hij een brevet heeft, dan moet hij nog 50 vaarten ervaring opdoen. "Dat kost ook honderden euro's per keer", stelt hij. "Alleen het gas kost al zo'n 150 euro per vaart", vult Pauw aan. "En dan zijn er nog kosten voor bijvoorbeeld de volgauto's."

Hobby
Onder begeleiding van Pauw doet Kirsch nu ervaring op. "Dat scheelt weer in kosten", stelt hij. "Ik kan nu ervaring opdoen. Daardoor hoop ik minder lessen nodig te hebben." Want zijn doel is duidelijk. "Ik wil van mijn hobby mijn beroep maken." En daar is Pauw blij mee. "Want het varen met een luchtballon is een avontuur", zegt hij. "Je stijgt op en weet nooit waar je uiteindelijk terecht komt. Je bent helemaal afhankelijk van de wind."

Daarom zal hij zijn luchtballon ook niet verkopen. "Ik mag geen betalende gasten meer meenemen. Maar ik mag wel zelf varen met bijvoorbeeld vrienden. Dat blijk ik doen, want ik geniet er nog steeds van."

Foto: Ed Leunissen (L1)
Deel dit bericht via
Overzicht
Uitgelicht
Pitlane, het autosportprogramma van L1

Iedere donderdagavond voorafgaand aan een Grand Prix te zien op L1 TV en de online kanalen van L1, waarin Xavier Maasen en Sem Caelen je bijpraten over de stand van zaken in het F1-circus.

Heb jij een vraag die je in een uitzending van Pitlane beantwoord wil zien worden? Stuur deze dan per email naar pitlane@L1.nl en misschien komt deze dan in de uitzending voorbij!

Kijk hier naar Pitlane
Uitgelicht
Tweede seizoen van Sofasessies nu te beluisteren

In de podcast Sofasessies nodigen Rian Moonen en Ruud Kleinen zichzelf uit op de bank bij getalenteerde en interessante Limburgers voor een goed gesprek. In seizoen 2 van de serie komen louter vrouwen aan het woord. Te gast zijn Joyce Spijker (schrijfster), Petra Dassen (burgemeester van Kerkrade), Elle Hollis (zangeres), Nienke Nasserian (sopraan en theatermaker) en Sandra Phlippen (hoofdeconoom ABN Amro). In de week van de bekendmaking van Topvrouw Limburg krijgen we een mooi en eerlijk inkijkje in hun levens.

Luister hier naar de podcastserie

Meest gelezen