Overslaan en naar de inhoud gaan

'Te weinig laadpunten voor elektrische auto's in Limburg'

Geplaatst opzaterdag 16 november 2019 - 7:00

Het aantal laadpunten voor elektrische auto's blijft achter bij de vraag. Dat stelt onderzoeks- en adviesbureau EVConsult.

Volgens het Amsterdamse bureau moet voor eind 2020 het aantal laadpunten minstens zijn verdubbeld om aan de vraag te voldoen.

Ver uit elkaar
Op dit moment rijden in Limburg zo'n 5500 volledig elektrische auto's rond. Die hebben 1348 laadpunten en 85 snellaadpunten tot hun beschikking. "Die aantallen lopen nog ver uit elkaar", zegt Bram Leusink van het Amsterdamse bureau.

2500 aansluitingen
Eind volgend jaar moeten in Limburg ruim 2500 aansluitingen zijn, zo staat in de prognose van de onderzoeksbureaus EVConsult en Over Morgen in opdracht van Enpuls. "Het realiseren van zoveel mogelijk laadpalen is geen doel op zich", aldus Leusink. "Maar het netwerk moet zich wel op hetzelfde tempo mee ontwikkelen."

Toekomstige laadpalen
In de Nationale Agenda Laadinfrastructuur staat zelfs dat Limburg eind 2020 ruim 5600 publieke en semi-publieke laadpunten nodig heeft. Dat aantal moet in 2030 zijn opgelopen naar ruim 60.000. De gemeenten moeten daar nu al rekening mee gaan houden. "Het duurt nu vaak maanden voor een laadpunt is gerealiseerd", weet Leusink. "Dat is veel te lang. Gemeenten moet daarom al plekken aanwijzen waar in de toekomst laadpalen kunnen komen."

Limburg blijft achter
Vooral in de kleine plattelandsgemeenten blijft het aantal laadpunten achter. Desondanks denkt de stichting Limburg Elektrisch dat Limburg het niet slecht doet. "In Nederland lopen we sowieso voorop", stelt Edward Bongers van de stichting die elektrisch rijden in onze provincie promoot. "Natuurlijk blijft Limburg achter bij de Randstad. Maar we moeten wel bedenken dat in onze provincie meer mensen thuis een oplaadpunt hebben. Dat is in steden niet mogelijk."

Afhankelijk
Toch blijkt uit onderzoek dat veel bezitters van elektrische auto's afhankelijk zijn van een laadpunt in de buurt. "Zeven op de tien zijn daarvan afhankelijk", stelt Leusink. "In de steden is dat iets meer, in landelijke gebieden iets minder. Maar die zijn afhankelijk van een publieke laadpaal."

Doelstellingen
Als het aan de overheid ligt, moeten in 2030 alle nieuwe auto's elektrisch zijn. Om dat doel te halen, is een goede infrastructuur van groot belang. "Hoever is het dichtstbijzijnde laadpunt, hoever moet ik lopen naar zo'n punt? Het zijn belangrijke vragen die mensen zich stellen. Daar hangt het vanaf of ze een elektrische auto kopen of niet."

Deel dit bericht via
Overzicht
Limburgse 100
Uitgelicht
Meimaand is stemmaand voor de Limburgse 100!

Er kan weer gestemd worden voor de Limburgse 100. Voor de zesentwintigste keer wordt deze lijst met de grootste Limburgse hits aller tijden uitgezonden op Hemelvaartsdag 26 mei 2022. Het Limburgse publiek zorgt wederom voor de samenstelling van de lijst.

L1.nl/Limburgse100
Repetitie Dagboek van een Herdershond
Uitgelicht
L1 neemt een kijkje achter de schermen bij Dagboek van een Herdershond

L1 volgt de totstandkoming van de musical Dagboek van een Herdershond in een driedelige documentaireserie. Van de audities tot de eerste lezing van het script, van de repetities tot het inspelen van de muziekband, de camera's van L1 waren erbij.

L1.nl/Herdershond

Meest gelezen