Een taalbarrière was mogelijk de oorzaak van een botsing tussen twee goederentreinen op het emplacement in Venlo in juli 2019.
Dat meldt Omroep Venlo op basis een reconstructie die ProRail van het ongeluk heeft gemaakt.
Geen beveiliging
De botsing gebeurde op een stuk van het emplacement dat niet elektronisch beveiligd is. Uit de reconstructie blijkt dat het mis ging toen de Duitse machinist de instructie van de Nederlandstalige planner van het station in Venlo niet goed herhaalde, terwijl dat wel verplicht is. De machinist bevestigt verschillende keren desgevraagd dat hij bekend is met de situatie ter plaatse. Dat is belangrijk omdat de wissels op dat stuk spoor handmatig moeten worden verzet.
Verkeerde spoor
De laatste veiligheidscheck houdt in dat de machinist de instructie van de planner moet herhalen. Maar de Duitse machinist herhaalt de instructie maar half en de planner neemt het antwoord evengoed voor lief, waarna de trein toestemming krijgt om verder te rijden. Maar op dat moment stonden de wissels, die door de machinist handmatig omgezet moeten worden, nog niet goed.
Daardoor rijdt de trein niet het hem toegewezen en vrije spoor 17 op, maar spoor 19 waar een andere goederentrein klaar staat om te vertrekken. Als de Duitse machinist merkt dat hij letterlijk op het verkeerde spoor zit, is het al te laat om een botsing te voorkomen. Met een snelheid van 27 kilometer per uur rijdt hij dan ook tegen de stilstaande goederentrein. Door de klap ontspoorden een locomotief en twee wagons. De machinisten van beide treinen bleven ongedeerd.
Protocollen niet goed nageleefd
Volgens ProRail had de Nederlandse planner achteraf beoordeeld geen vrijgeleide mogen geven omdat de laatste instructie niet naar behoren herhaald was.