Lengte en duur van de files op de snelwegen in Limburg zijn vorig jaar met soms wel 10 procent gestegen. Knelpunten zijn de A2 en de A67. Dat blijkt uit cijfers van de ANWB en Rijkswaterstaat.
Het aantal voertuigen dat dagelijks in Limburg gebruikmaakt van de snelwegen A2, A67, A73 en A76 is in 2015 eveneens toegenomen.
Fors gestegen
Volgens de ANWB is de filezwaarte - dat is lengte maal duur van een file - met name op de A67 en de A2 fors gestegen, vooral in de ochtendspits. Op het Limburgse deel van de A2 nam de filezwaarte met 10 procent toe, de A67 tussen Venlo en Eindhoven boekte een plus van 5 procent, heeft de ANWB berekend.
Knelpunt
Op de A73 en A76 was er volgens de automobilistenvereniging sprake van een geringe stijging of een stabilisatie ten opzichte van 2014. De afrit Spaubeek op de A76 blijft daarbij een "knelpunt", zegt de ANWB. Uit voorlopige cijfers blijkt dat de filezwaarte in Limburg in het eerste kwartaal van dit jaar iets is afgenomen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De ANWB tekent daarbij aan dat het verkeer toen veel had last van het winterse weer, wat een "vertekend beeld" geeft.
Totale drukte nam toe
Volgende week komt de ANWB met de definitieve gegevens. Vorig jaar stond het verkeer in Limburg niet alleen langer vast, ook de totale drukte op de vier hoofdsnelwegen nam toe, blijkt uit een inventarisatie van Rijkswaterstaat. De dienst turft door middel van steekproeven de gemiddelde drukte. Daaruit blijkt dat op sommige trajecten per werkdag duizenden voertuigen meer onderweg waren dan in 2014.
Elke dag het belangrijkste nieuws in je mail?
Dat regelen we voor je. Klik hier.
Actie: meld je nu aan en ontvang vier weken lang gratis de digitale krant!