Felgekleurde Formule 1-bolides stelen show in Maastricht

Een F1-bolide van team Lotus © L1 (Maurice Jessen)
Tijdens de Interclassis in Maastricht vergaapt het publiek zich niet alleen aan oldtimers maar ook aan de historische Formule 1-auto's.
Op een speciaal paviljoen worden bolides gepresenteerd die in het verleden een belangrijke rol vervulden tijdens de diverse Grand Prix op Zandvoort.

Shadow van Jan Lammers

Woendagavond was Jan Lammers één van de gasten tijdens het galadiner. De voormalige winnaar van onder andere de 24 uur van Le Mans, kon vanaf zijn tafel de vlammende geel-oranje leeuw op de donkerblauwe Shadow-Cosworth DN9-2B zien schitteren. Lammers reed in 1979 het wereldkampioenschap met deze auto.

Ferrari Sharknose

Een ander topstuk van de show is de Ferrari 156/1. Deze bolide staat beter bekend als de "Sharknose". Tijdens de GP van Nederland in 1961 wist de Italiaanse renstal met deze auto een klinkende eerste en tweede plaats te behalen.

Lotus met een chassis van carbon

De racefans herkennen bij de Lotus-Ford 87 meteen de onmiskenbare John Player Special kleuren. De bolide die in Maastricht staat, is in 1981 bestuurd door Nigel Mansell. De Lotus waarmee het team in 1981 het wereldkampioenschap reed, was destijds zeer vooruitstrevend. Zo experimenteerde Lotus als één van de eerste F1-teams met een uit carbon opgetrokken chassis. De Lotus 87 was ee auto met grondeffect aerodynamica. Hierbij wordt de luchtstroom onder de auto optimaal benut waardoor de auto naar het asfalt toe wordt gezogen. Hierdoor is er meer grip en lag de bochtensnelheid hoger.

Carel Godin de Beaufort

Met zijn oranje kleur trekt de Porsche 718/2 van Carel Godin de Beaufort de aandacht. Jonkheer Godin de Beaufort was naast hotellier ook coureur. Hij kocht begin jaren zestig twee verouderde Formule 2 racewagens van Porsche. Met deze langzamere wagens was het toegestaan om tijdens de Grand Prix aan de start te komen. Godin de Beaufort lukte het zelfs om in 1962 op het circuit van Zandvoort met deze Porsche zijn eerste punt voor het wereldkampioenschap te scoren.

Een Formule 1-auto kopen

Een veel gehoorde vraag van de bezoekers van de beurs is: "Kun je zo'n Formule 1 auto kopen?" Dat is lastig, maar met enige moeite en veel geld is het wel mogelijk. De bolides op Interclassics zijn eigendom van verzamelaars en bedrijven. Hoe ouder de Formule 1-auto is, hoe gemakkelijker het is om er één te kopen. Echter niet alle renstallen verkopen hun auto's. Zo verkopen de teams van Mercedes en McLaren geen auto's. Alle auto's gaan terug naar de fabriek waar ze worden opgeslagen of in hun eigen museum geplaatst.