Het jaar van MVV: van plek zestien naar drie

De MVV-spelers juichen na de late 3-2 tegen Willem II, een van de spectaculairste wedstrijden van het jaar van de Maastrichtenaren © PubliciteitVisie
2022 is het jaar van de opmars van MVV. De club is in sneltreinvaart opgeklommen van de zestiende naar de derde plaats. En ook op bestuurlijk vlak zette MVV stappen met een visieplan en de komst van een investeerder.
Het jaar van MVV Maastricht, met acht personen die belangrijk waren voor de club in het afgelopen jaar:

Erik Noor:

De algemeen directeur laat zich niet elke week zien, maar is op de achtergrond druk bezig om MVV organisatorisch te versterken. Dat resulteerde dit jaar in een visieplan, de komst van een Amerikaanse investeerder, professionalisering van de sportieve omgeving en een nieuwe shirtsponsor: Maastricht Region. Een netwerk van bedrijven uit de regio die elkaar én MVV uiteindelijk moeten versterken.

Bert van Marwijk:

Een ervaren man op de achtergrond: Bert van Marwijk. De voormalig bondscoach zet zich in voor de MVV Academy en begeleidt trainers van het eerste elftal en jeugdelftallen. Hij is meerdere keren per week te vinden in De Geusselt en is met zijn ervaring een belangrijk adviseur bij MVV.

Bob Heere:

Afgelopen zomer presenteerde MVV een Amerikaanse investeerder. World Soccer Holdings (WSH) nam 24 van de 100 aandelen over van de Stichting MVV. WSH, aangestuurd door de Nederlandse hoogleraar Bob Heere, betaalde 735.000 euro voor de aandelen en is tot en met 2026 partner van MVV. Het is een extra financiële boost voor de Maastrichtse club.

Maurice Verberne:

Het jaar 2022 begon voor Maurice Verberne als assistent-trainer. Na het ontslag van Klaas Wels nam Verberne het roer over en verloor hij slechts één van de laatste zes competitiewedstrijden van het seizoen. De Helmonder mocht blijven en presteert met MVV het onmogelijke: MVV nestelt zich in de top van de Keuken Kampioen Divisie en staat derde bij de winterstop. Verberne wordt vooral geroemd om zijn omgang met de spelers. Verberne wil juist dat spelers fouten maken, omdat ze daarvan kunnen leren.
Maurice Verberne © Orange Pictures

Koen Kostons:

Na een jaar in Zweden te hebben gespeeld keerde Koen Kostons weer terug bij MVV. In dat jaar heeft Kostons zich flink ontwikkeld. De Belg werd een van de belangrijkste spelers in de eerste seizoenshelft. Met vijf doelpunten en zeven assists neemt hij MVV bij de hand en beleeft hij cijfermatig gezien nu al zijn beste seizoen ooit bij de Maastrichtenaren.

Romain Matthys:

De doelman van MVV is van cruciale waarde voor de resultaten van de Sterrendragers. Ook in de tweede seizoenshelft van de jaargang 2021/2022 voorkwam Matthys al vele tegendoelpunten. In april lukte het MVV om Matthys te contracteren. De derde plaats in het huidige seizoen is ook deels zijn verdienste. In nagenoeg elke wedstrijd verrichte de Belg vitale reddingen waarmee hij zijn ploeg op de been hield.

Ruben van Bommel:

MVV wil de jeugd meer de kans geven en graag ook laten doorstromen naar het eerste elftal. Ruben van Bommel was daar dit jaar het uithangbord van. In de voorbereiding liet hij zich zien en gedurende de eerste seizoenshelft wist de zoon van Mark een basisplaats te veroveren. Met vijf doelpunten en twee assists in de eerste seizoenshelft was hij ook direct van grote waarde voor MVV en hij is een van de publiekstrekkers in De Geusselt. De Maastrichtse club zal er in 2023 alles aan willen doen om Van Bommel vast te leggen.
Ruben van Bommel juicht na zijn doelpunt tegen VVV-Venlo © PubliciteitVisie

Ronny van Geneugden:

Het is publiek geheim dat MVV werkt met het laagste spelersbudget van de Keuken Kampioen Divisie. Aan technisch directeur Ronny van Geneugden in de zomer de zware taak om een selectie samen te stellen. Dat samenstellen deed Van Geneugden eigenlijk al vóór de zomer. Een deel van de selectie had nog een contract, waardoor een groot deel van de basisspelers bleef. Van Geneugden vulde die selectie aan met spelers uit de regio en jeugdspelers. Het bleek een gouden combinatie te zijn. De goede prestaties sloegen over naar het Maastrichtse publiek, waardoor De Geusselt een onneembare vesting is geworden.