Vriend, vijand en Verstappen verbaasd: 'Wel sterk van FIA'

Max Verstappen danst door de regen op Suzuka. © Orange Pictures
Max Verstappen werd zondag Formule 1-wereldkampioen zonder het zelf te weten. Dat hij voor het winnen van een ingekorte race de volle mep aan punten kreeg, verbaasde vriend, vijand én Verstappen.
Ook L1's huisanalist Xavier Maassen had daar niet op en mee gerekend. "Maar de uitleg die autosportbond FIA heeft gegeven, is wel plausibel", zegt hij.
Na het regenechec in de Grand Prix van België van vorig jaar, waarbij Verstappen 12,5 WK-punt kreeg voor twee rondjes achter de safety car aan te rijden en de F1-coureurs vervolgens van de natte baan verdwenen, werden de regels aangepast. Dat vond iedereen binnen en buiten de Formule 1 nodig, omdat men het erover eens was dat je een representatieve wedstrijd moet hebben gereden om (een deel van de) WK-punten te krijgen.

'Dat is wel sterk'

Dat die nieuwe regel en bijbehorende tabel - waarbij een bepaald percentage van de raceafstand ook een bepaald puntenaantal tot gevolg heeft - alleen geldt voor races waarbij na het zwaaien van de rode vlag de race niet meer hervat wordt, zag zondag vrijwel iedereen over het hoofd. De Japanse GP werd immers wel hervat en Verstappen zag aan het eind van zijn ijzersterke rit een zwartwit-geblokte vlag. De minder punten-vlieger ging daarom niet op. "Dat de FIA daar niet alsnog van is afgeweken, is wel sterk, ook al wisten coureurs, teams en commentatoren niet wat er aan de hand was", aldus Maassen.

Verantwoord?

Dat de FIA, verantwoordelijk voor de regelgeving in de F1, wel in de gaten had hoe de vork in de steel zit, is prettig. Het laat onverlet dat diezelfde FIA onder vuur ligt. Je kunt je immers sterk afvragen hoe verantwoord het was dat er aanvankelijk wel gestart werd. En je hoeft je niet af te vragen hoe verstandig het was dat er een tractor naast de baan reed toen de bolides nog op het asfalt waren. Dat is zeer onverantwoord, zeker omdat Jules Bianchi in 2015 het leven liet na een aanrijding met zo'n tractor, uitgerekend op het circuit van Suzuka.
Ook zondag waren er naast de baan in Suzuka bloemen voor Jules Bianchi te vinden. © Orange Pictures

Onbegrip en de oorsprong

En daar kwam na afloop van de race nog alle tumult rondom de puntentelling bij. Ook al heeft de FIA het bij het rechte eind, schreeuwt de gang van zaken om uitleg. Hoe kan het dat coureurs, teams, media en daardoor ook de fans die gang van zaken niet kunnen volgen? Natuurlijk moeten zij de hand in eigen boezem steken, het staat immers in de regels. Maar de oorsprong van het onbegrip ligt in diezelfde, nieuwe regel. Die is opgesteld om te voorkomen dat er te veel punten voor te weinig racen uitgedeeld worden. Dat beoogd effect viel zondag letterlijk en figuurlijk in het water. Je kunt er donder op zeggen dat die regel er komend seizoen dus weer anders uit zal zien.

Gemene deler

Formule 1 is bij uitstek een televisiesport. En het is een merk dat, zeker sinds het Amerikaanse Liberty Media de eigenaar is, zich profileert op nieuwe media. Communicatie stroomt dus door de aderen van de F1, maar op het moment suprême weet men niet de wereld ervan te overtuigen dat er een wereldkampioen is. Hoewel al even duidelijk was dat Verstappen de titel zou gaan pakken, doet de ontknoping net als vorig jaar stof opwaaien; twee zeer verschillende voorvallen, maar wel met de gemene deler dat de FIA steken laat vallen. "
Maar als het niet in Japan was gebeurd, had Verstappen in Austin slechts tiende hoeven worden voor de wereldtitel", weet Maassen. "Ergens is het toch wel mooi dat het in Japan is gebeurd."
Bekijk hier de extra uitzending van L1's autosportprogramma Pitlane over de tweede wereldtitel van Max Verstappen: