Crashdieet voor bolide van Verstappen: 'Moet nog beetje af'

Max Verstappen - met speciale helm - in zijn RB18 in Zandvoort. © Max Verstappen Dutch GP Helm
Een cruciale factor voor resultaat in de Formule 1, is een lichte auto. Een behoorlijke opgave, ook voor het Red Bull-team van Max Verstappen.
"We zijn dit jaar begonnen met een te dikke auto", zo zei Verstappen tegenover de verzamelde pers op het circuit van Zandvoort, nog voordat zijn Red Bull in de eerste vrije training stilviel. "Langzaamaan zijn we kilo's kwijtgeraakt, maar het is nog niet goed genoeg."

Bijna 800 kilo

Vanwege het nieuwe technische reglement zijn de Formule 1-auto's in 2022 een stukje groter en zwaarder dan vorig seizoen, bijvoorbeeld door de grotere banden waarmee nu gewerkt moet worden. Teams zoeken dus gretig naar manieren om de bolide af te kunnen slanken, om zo dicht mogelijk bij het minimumgewicht van 798 kilo te komen.

'Beetje zoals ikzelf'

Verstappen ziet er in de aanloop naar de Dutch GP de humor wel van in. "Het is een beetje zoals ikzelf na de winter, er moet iets af", grapte de WK-leider, die geen exact aantal kilo's wil noemen. "Hoeveel we zijn afgevallen? Genoeg."

'Er moet nog meer af'

Die woorden sprak Verstappen in een geestige bui. Hij weet ook dat de RB18 nog lichter moet worden dan 'ie nu al is. "We zijn al afgevallen, maar er moet nog wat meer af." Wel is hij zeer tevreden over het gedrag van zijn racemonster op de baan, zeker in de afgelopen weken.

Uitgebalanceerd

"Wel hebben we de auto in de loop van het jaar steeds beter leren afstellen en vorige week in Spa voelde de auto perfect aan", zegt Verstappen over de setup van de Red Bull waarmee hij een week geleden van de veertiende startplek naar de overwinning reed. "Vanaf de eerste ronde voelde hij uitgebalanceerd en het was een genot om in te rijden."

Ferrari

Op Zandvoort wordt iets heel anders gevraagd: minder topvermogen, meer finesse in het bochtenwerk. In Formule 1-termen wordt het ook wel omschreven als high downforce, ofwel veel neerwaartse druk. En dat ligt de Ferrari's: "Daarin zijn zij sterker dan ons", aldus Verstappen. "Natuurlijk hebben wij op dat vlak stappen in de goede richting gezet, maar in Hongarije, een enigszins vergelijkbaar circuit, waren zij wel de betere."

Vrije trainingen

Vrijdag zal een eerste indicatie van de onderlinge verhoudingen duidelijk worden. Dan staan op 12:30 uur en 16:00 uur de vrije trainingen voor de Dutch GP op het programma.
Bekijk de uitgebreide voorbeschouwing op het raceweekend in Zandvoort in L1's autosportprogramma Pitlane: