Tom Dumoulin: een atypische renner met eigen keuzes

Tom Dumoulin. © Orange Pictures
Met zijn beslissing om per direct te stoppen met wielrennen heeft Tom Dumoulin de wielerwereld opnieuw verrast. Het is niet de eerste keer dat hij zijn eigen koers vaart.
De Maastrichtenaar nam gedurende zijn wielercarrière beslissingen die andere renners niet zo snel zouden nemen. Beslissingen die hem ook succes hebben gebracht en die soms wat atypisch zijn voor het wielerwereldje.

Jonge leeftijd

Dat Dumoulin een atypische wielrenner is, blijkt ook uit het feit dat hij pas op 15-jarige leeftijd begint met wegwielrennen. Waar veel renners al op jonge leeftijd op de fiets kruipen en al vroeg dromen van een carrière begint Dumoulin pas in zijn puberteit met fietsen. Daardoor duurt het even voordat Dumoulin bij talentenploegen terecht komt. Daardoor maakt hij pas op 21-jarige leeftijd zijn debuut in een koers op het hoogste niveau.
Tom Dumoulin tijdens een tijdrit in de Tour de France van 2015 © Orange Pictures
Ronderenner
Dumoulin, die in zijn eerste jaren vooral bekend staat als erkend tijdrijder, vindt zichzelf in 2015 uit als ronderenner. Als hij dat jaar tot de laatste dag meedoet om de eindzege in de Ronde van Spanje (hij wordt uiteindelijk zesde) droomt iedereen van een opvolger voor Joop Zoetemelk en Jan Janssen als grote rondewinnaar. Des te meer omdat hij terugkomt van een blessure en daardoor zonder verwachtingen begint aan de Vuelta.

Italiaanse droom

In 2017 schrijft hij wielergeschiedenis door als eerste Nederlander de Ronde van Italië te winnen. Dumoulin blijft daarna verknocht aan de Giro en Italië. Waar veel wielerfans dromen van een overwinning in de Tour de France kiest Dumoulin ook in de jaren erna meermaals voor de Italiaanse wielerronde. De Maastrichtenaar laat zich duidelijk niet beïnvloeden door de fans of de opinies in de media.
Tom Dumoulin na zijn eindwinst in de Giro d'Italia 2017 © Orange Pictures

Bergtijdrit

In 2018 kiest Dumoulin na een tweede plek in de Ronde van Italië ervoor om ook de starten in de Tour de France. Met succes: hij eindigt als tweede. Ondanks al dat rondewerk, waarvoor Dumoulin veel moet klimmen, steekt de liefde voor de tijdritfiets er bovenuit. Hij blijft de disciplines van klassementsrenner en tijdrijder weliswaar combineren, maar makkelijk is dat niet. “Hij zag iedere berg ook als een tijdrit”, zei Raymond Kerckhoffs maandagavond nog in L1 Sport Radio.

Wielerstop

In 2019 en 2020 kent Dumoulin moeilijke jaren mede door blessures en de coronacrisis. In 2020 maakt hij de overstap naar Jumbo-Visma, waar hij een van dé gezichten wordt van de succesvolle Nederlandse ploeg. Begin 2021 maakt Dumoulin de moedigste beslissing uit zijn carrière: hij stopt tijdelijk met wielrennen. In uitgebreide interviews zegt de Maastrichtenaar dat hij zichzelf is vergeten. “Wat wil ik, de mens Tom Dumoulin met zijn leven op dit moment?” Zijn openhartigheid kan op veel begrip en steun rekenen.

Olympische Spelen

Na vier maanden vindt Dumoulin het wielerplezier weer terug en richt hij zich op de Olympische Spelen. Opnieuw kiest hij zijn eigen weg door specifiek te kiezen voor één koers en dat werpt zijn vruchten af. Hij verovert voor de tweede keer in zijn carrière een zilveren medaille op de Olympische Spelen.
Tom Dumoulin tijdens de Olympische tijdrit in 2021 © Orange Pictures

Wielerpensioen

Daarna krijgt Dumoulin opnieuw te maken met fysieke malheur en neemt hij na een tegenvallende Giro d’Italia de beslissing om aan het eind van 2022 te stoppen. Door dat besluit gaat de 31-jarige renner voor wielerbegrippen vroeg met pensioen. De voorbereiding op het WK tijdrijden in Australië gaat echter niet zoals hij wil. Hij wordt nog wel tweede tijdens het NK tijdrijden, maar tijdens zijn trainingen voor WK komt hij nooit meer terug op het niveau dat hij voor ogen heeft. Daarom besluit Dumoulin maandag om er definitief de brui aan te geven: “De tank is leeg”, zegt hij in zijn afscheidsstatement.