Reuzenbierglas Amstel Gold Race kan niet door de beugel

Doe maar een grote voor Amstel Gold Race-winnaar Michal Kwiatkowski © ANP
Heineken mag voortaan in de Amstel Gold Race overmatig alcoholgebruik niet meer promoten. De enorme bierbeker die de winnaars krijgen, moet daarom verdwijnen.
De eigenaar van Amstel heeft de regels rond de promotie van alcoholgebruik overtreden, meldt de Reclame Code Commissie. Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP had een klacht ingediend bij de commissie.

Onverantwoord glas

De winnaars van de Amstel Gold Race, Michal Kwiatkowski en Maria Cavalli, kregen afgelopen voorjaar als trofee een enorm groot bierglas voorzien van het logo van Amstel. "De regels van de reclamecode zijn dat een alcoholproducent geen reclame mag maken door een drankglas te tonen dat groter is dan tweemaal het standaardglas", stelt de Reclame Code Commissie. "Tonen van enorm grote drinkglazen wordt opgevat als het in beeld brengen van overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie."

Merk

In reactie op de klacht van STAP heeft Heineken inmiddels laten weten dat het concern bij de volgende editie van de Amstel Gold Race de winnaars niet langer als trofee een enorm glas met het logo van een alcoholhoudend merk van Amstel zal geven.