Verstappen in Oostenrijk nipt geklopt door Leclerc

Max Verstappen rijdt langs één van de vele oranje tribunes © Red Bull Content Pool
Max Verstappen is de Grand Prix van Oostenrijk als tweede geëindigd. De coureur van Red Bull Racing kwam in een spannende race nipt tekort tegen de snellere Ferrari van Charles Leclerc.

Goede start

Max Verstappen vertrok op de Red Bull Ring vanaf de eerste startpositie, met naast hem op de eerste startrij Charles Leclerc. Verstappen had nadat de lichten gedoofd waren een goede start. Bij het naderen van de eerste bocht sneedt hij snel naar binnen waardoor hij de beide Ferrari's voor kon blijven.

Perez eraf getikt

De teamgenoot van Verstappen, Sergio Perez begon de race minder fortuinlijk. In de eerste ronde werd hij bij een inhaalpoging door Mercedescoureur Russell van de baan af getikt. Na een rit door de grindbak kon hij zijn weg als laatse van het veld vervolgen. Russell werd door de wedstrijdleiding voor deze actie bestraft met een vijf seconden straftijd.

Leclerc neemt leiding over

Koploper Verstappen kon van zijn achtervolger Leclerc in de eerste tien ronden niet echt afstand nemen. Het verschil tussen de Monegask en Verstappen bleef minder dan een seconde waardoor Leclerc zijn DRS kon activeren. In ronde tien probeerde Leclerc de eerste keer Verstappen te verschalken. Dat lukte toen nog niet. Twee ronden later lukte de aanval van Leclerc wel en nam de leiding in de wedstrijd van Verstappen over. De teamleiding van Red Bull Racing reageerde één ronde later direct op wisseling op de baan. Het team riep Verstappen naar binnen voor nieuwe rubber. Op de harde banden vervolgde hij zijn weg op positie zeven. Door deze snelle bandenwissel, Verstappen kwam van het hele veld als eerste naar binnen, werd er weer meteen druk uitgeoefend op de leidende positie van Ferrari. Verstappen noteerde snellere rondetijden dan Leclerc.
De ruim 60.000 Nederlandse fans konden binnen een paar ronden genieten van een mooi duel van Verstappen en de op een derde plaats rijdende Hamilton. Verstappen passeerde de Engelsman op pure snelheid in ronde 18. De twee Ferrari's gingen in de volgende ronden echter niet naar binnen voor vers rubber. Verstappen kreeg via de boordradio te horen dat het Italiaanse team mogelijk had gekozen voor een één-stop-strategie.
Max Verstappen rijdt langs zijn fans © Red Bull Content Pool

Bandenstrategie

Leclerc kwam pas in ronde 27 binnen voor zijn eerste bandenwissel. Verstappen schoof door naar de tweede plek. De andere Ferrari-rijder Sainz ging één ronde later naar binnen voor zijn bandenwissel. Verstappen pakte de leiding in de wedstrijd terug. Leclerc reed op vers rubber echter binnen een paar ronden het gat van vier seconden dicht. Bij zijn eerste poging in de ronde 33 ging hij Verstappen voorbij. De Limburger deed geen enkele poging om het Leclerc moeilijk te maken. De reden daarvoor was dat de Red Bull-coureur via de boordradio aangaf dat de bolide aan de voorzijde geen grip had bij het aanremmen.

Uitrijden op harde banden

Terwijl de ene Ferrari, Leclerc, van Verstappen wegreed, dook de andere Ferrari van Sainz op in zijn spiegels. Het noodzaakte hem om voor de tweede keer naar binnen te gaan en te wisselen naar nieuwe harde banden. Op deze banden zou Verstappen, afhankelijk van de slijtage, de race kunnen uitrijden. De bandenleverancier Pirelli gaf aan dat met deze band 35 ronden gereden zou kunnen worden. De eerste set harde banden hielden het echter maar 24 ronden onder de auto van Verstappen uit.

Stuivertje wisselen

Koploper Charles Leclerc had ondertussen een voorsprong van 20 seconden op nummer drie Verstappen opgebouwd. Carlos Sainz reed als buffer tussen beide in. Leclerc ging in ronde 50 naar binnen voor nieuwe banden. Ferrari had dus toch niet gekozen voor een één-stopper. Leclerc kwam met vers rubben op ruim vier seconden achter Verstappen de baan weer op. Verstappen had ondertussen de leiding weer overgenomen omdat de tweede Ferrari, van Sainz, ook naar binnen was gegaan.

Motor Sainz ploft

De opdracht voor Verstappen was duidelijk: de komende 19 ronden Leclerc op nieuwere banden achter zich proberen te houden. Dat lukte niet, want binnen vier ronden ging Leclerc hem voorbij. Binnen enkele ronden kreeg Verstappen ook zijn voormalige teamgenoot Sainz op zijn staart. Op moment dat Sainz Verstappen met behulp van het DRS ging inhalen, plofte de motor van de Ferrari. De Spanjaard restte niets anders dan de bolide, die ondertussen in brand stond, aan de kant te zetten. Het leverde uiteindelijk een virtuele safetycar situatie op. Leclerc en Verstappen maakten meteen van de gelegenheid gebruik om naar mediumbanden te wisselen.

Gaspedaal

In de laatste tien ronden kreeg Leclerc last van een slecht functionerend gaspedaal. Toch bleven de rondentijden net iets sneller dan Verstappen. Met nog vijf ronden te gaan was de achterstand van Verstappen nog slechts drie seconden. Leclerc wist uiteindelijk met een kleine voorsprong de streep als eerste te bereiken. Verstappen kwam uiteindelijk op minder dan twee seconden van Leclerc over de streep. Maar wist wel uiteindelijk de snelste ronde te pakken. Dat levert hem één extra punt op voor de WK-stand.
De volgende Grand Prix wordt verreden op zondag 24 juli in Frankrijk De coureurs rijden dan op het circuit van Paul Ricard.