In Silverstone bleek maar weer dat de F1 stappen heeft gezet

De start van de GP van Groot-Brittannië © Orange Pictures
Dat de Formule 1 zondag in Silverstone aantoonde dat de sport zich op meerdere vlakken positief ontwikkeld heeft, zal Max Verstappen waarschijnlijk weinig van hebben meegekregen. Hij werd in een voor hem atypische race, met dank aan een kapotte vloer, zevende.
Maar zowel qua veiligheid - en dat is uiteindelijk toch de basis - als qua amusementswaarde konden in Groot-Brittannië de nodige vinkjes worden gezet.

Geen abc'tjes

Er zijn jaren geweest dat de sportliefhebber bij Formule 1 de televisie na ronde 1 kon uitzetten om, hooguit, daarna alleen nog de laatste rondes mee te pakken. Voor wie de boodschap gemist heeft: die tijd is voorbij. Het F1-seizoen 2022 is tien races onderweg, Max Verstappen heeft de regie in handen, maar het is vooral ook duidelijk dat tegenwoordig geen enkele race meer saai is. Nog geen één GP in 2022 was qua wedstrijdverloop een abc'tje.

Niet in, maar over de bandenstapels

Toch waren er weinig mensen die zondag met plezier naar de openingsfase keken. Want wanneer van een zware crash geen herhalingen worden getoond, is wel duidelijk dat het menens is. Toen duidelijk werd dat Guanyu Zhou bij bewustzijn was, werden die herhalingen alsnog - en misschien ook wel een paar keer te vaak - getoond: op de kop, met een stuit in de grindbak, vloog de Alfa Romeo-bolide niet in, maar over de bandenstapels, om tegen een hek tot stilstand te komen.
De zware crash van Guanyu Zhou in ronde 1 op Silverstone. © Orange Pictures

Halo

Niemand wil weten hoe dat incident zonder halo-constructie, de letterlijk ijzersterke driepotige beschermbeugel boven de cockpit, was afgelopen. Maar iedereen weet hoe het wel wás afgelopen: heel slecht. De halo redde zondagochtend vermoedelijk al het leven van Formule 2-rijder Roy Nissany en gelukkig kan ook Zhou navertellen wat hem overkwam. De veiligheidsontwikkelingen in de F1 bewezen zo hun waarde, zoals ze dat in 2020 ook al deden bij de horrorcrash van Romain Grosjean.

Teamgenoten tegen elkaar

Na een onderbreking van een uur kreeg de kijker dan toch een race voorgeschoteld: een race waar alles in zat, van safety car-situaties tot verbeten duels tussen ploeggenoten - bij AlphaTauri liep dat niet goed af, bij Ferrari liep het wel goed af maar hielp het bepaald niet mee - en van strategische spelletjes tot gevechten waar vier coureurs tegelijk bij betrokken waren. Verstappen zag zondag vaker een Ferrari in zijn buurt dan hem lief was en Lewis Hamilton meldde zich, uiteraard op Silverstone, weer op de plekken waar het in de Formule 1 écht om draait: de podiumplekken.

Meer duels

Charles Leclerc werd de verliezer van een three-horse-battle tussen hemzelf, Perez én Hamilton en moest zo, op een zondag waarop hij misschien wel over de meeste snelheid beschikte, op wonderbaarlijke wijze genoegen nemen met plek 4, terwijl zijn teamgenoot Sainz voor het eerst een race won. Maar dat er in verschillende fases in de race zóveel ingehaald kon worden, was behalve aan het circuit ook zeker aan de vernieuwde technische reglementen te danken. Die waren erop gericht meer duels op de baan te krijgen en die hebben we ruimschoots gekregen. En ze waren nog mooi ook.
De coureurs van Red Bull en Ferrari kwamen elkaar zondag veelvuldig tegen. © Orange Pictures

Van raketstart naar rampspoed

Teleurstellend zullen sommigen het wel gevonden hebben. Neem Max Verstappen. Die mag niet klagen dat zijn titelrivalen Perez en Leclerc er totaal niet in slaagden optimaal te profiteren van zijn malheur. Want Verstappen zag zijn raketstart en razendsnelle run naar de koppositie in rook opgaan toen de herstart volgens de originele startopstelling werd uitgevoerd. Dat hij daarna alsnog de snelle(re) Ferrari's weet te verschalken is knap, maar een brokstuk zat hem en zijn Red Bull letterlijk in de weg voordat hij ook nog eens een offer moest brengen met een extra bandenwissel.

Stuk carbon

Aan de rondetijden van Verstappen was te zien dat de schade aan zijn auto aanzienlijk was. Een blik onder de auto verduidelijkte een en ander voor de coureur. "Toen ik uitstapte keek ik onder de vloer en alles lag eraf. De linker zijkant was helemaal kapot gescheurd", vertelde hij bij Viaplay. "Het kwam door een stuk carbon dat ineens in bocht vijf lag."

'De onderkant scheurde helemaal open'

Dat kunststof onderdeel ontwijken was voor Verstappen geen optie meer. "Op het moment dat ik het zag kon ik niet meer links of rechts en dus probeerde ik het zo recht mogelijk te raken, maar helaas scheurde de onderkant helemaal open", aldus de WK-leider. "In deze auto's is de vloer ontzettend belangrijk voor de neerwaartse druk. Met zo'n scheur heb je geen balans meer en verlies je heel veel tijd." Dat bleek, want op het moment dat een coureur als Verstappen in duels met Esteban Ocon en Mick Schumacher verzeild raakt, is duidelijk dat de bolide niet functioneert zoals 'ie dat zou moeten doen.

Naar Oostenrijk

Des te fijner is voor Verstappen de wetenschap dat hij óók na zo'n moeilijke dag nog steeds uitstekende papieren heeft in de strijd om de wereldtitel. Perez loopt 12 punten in, Leclerc 6 punten. Dat hadden gezien het raceverloop veel meer punten kunnen zijn. Met een voorsprong van 34 punten op Perez en 43 punten op Leclerc trekt hij nu naar de Red Bull Ring in Oostenrijk, het circuit waar hij al vier keer won. Er is geen andere baan op de F1-kalender waar Verstappen vaker dan tweemaal won, dus als er één ideale plek is om terug te slaan, dan is dat wel op het asfalt waar volgende week de volgende race op het programma staat.