Zonder regen dreigt serie Verstappen in het water te vallen

De marges zijn minimaal in Monaco, bewijst ook Max Verstappen. © Orange Pictures
Vijf keer bereikte Max Verstappen de finishstreep in dit Formule 1-seizoen en in alle gevallen deed hij dat vóór de concurrentie. Zondag zal hij alle zeilen moeten bijzetten om die serie in stand te houden.
Het wordt immers een loodzware opgave om vanuit het vierde startvak drie minimaal gelijkwaardige auto's in te halen. En dus moet de Limburger misschien wel hopen op een chaos met wat hulp van boven.

Combinatie

In Monte Carlo is inhalen alleen weggelegd voor de coureurs die over totale controle én een geschikte auto beschikken. Die topcombinatie is dit weekend - vooralsnog - niet voor Verstappen weggelegd, die in de kwalificatie bevestigd zag worden wat zich in de vrije trainingen al aandiende: de Ferrari's staan er letterlijk en figuurlijk beter voor dan de Red Bulls.

Ministraten

Dat is geen verrassing. Hoewel beide teams, net als de kopmannen Leclerc en Verstappen, enorm aan elkaar gewaagd blijken dit seizoen, moet Red Bull het vooral hebben van topsnelheid en Ferrari vooral van snelheid in de bochten. Red Bull heeft dus iets te compenseren in de ministaat met ministraten die Monaco heet. En de gewenste balans lijken Verstappen en het team nog niet gevonden te hebben.
Max Verstappen raast door de karakteristieke tunnel op het stratencircuit van Monaco. © Orange Pictures

Strategisch spel

We weten ook dat de zondag doorgaans de beste dag van Verstappen is. "Hij weet, zeker ook op bandenstrategie, het beste uit de auto te halen", zei L1's F1-analist Xavier Maassen eerder deze week al in Pitlane. "Ik vond dat je dat vooral in Miami duidelijk zag. In Spanje was het anders, daar lag Leclerc op koers om te winnen totdat hij met malheur te maken kreeg." Maar ook bij dat strategisch spel zal Verstappen een hand hulp nodig hebben.

Initiatief

Zo start hij achter teamgenoot Sergio Pérez, die in Spanje not amused was over voorzichtige teamorders. Red Bull zal de titelperspectieven van Verstappen altijd laten prevaleren, maar Perez heeft nu het initiatief te pakken. En in tegenstelling tot andere circuits is het op Monaco zelden voordelig om een ronde eerder dan concurrenten banden te wisselen. Het maakt het voor Verstappen ingewikkelder om de Ferrari-coureurs Carlos Sainz en - vooral - Charles Leclerc te verschalken.

Buien

In die wetenschap lijkt Verstappen vooral baat te hebben bij een onoverzichtelijke, chaotische races waarbij de bestaande orde in het geding komt. Daarbij helpt in de Formule 1 vaak één ding: regen. Er worden zondagmiddag regenbuien verwacht in Monte Carlo en Verstappen zal vooral hopen dat die neerslag tijdens de wedstrijd valt, waardoor er strategisch iets te kiezen valt.
Verstappen nam zaterdag ook nog de tijd voor een foto met de topvoetballers Ruben Dias, Phil Foden en Mason Mount. © Red Bull Content Pool

Gekke dingen

In gesprek met Viaplay richtte ook Verstappen zelf zijn blik naar boven. "Voor Leclerc lijkt het er momenteel wat beter uit te zien, maar de wedstrijd moet nog komen", aldus de Red Bull-coureur. "Wie weet gaat het morgen wel regenen en dan kunnen er ook gekke dingen gebeuren. We zullen zien wat nog mogelijk is."

Zegetocht

Eerder dit seizoen reed Verstappen al eens van de vierde startpositie naar de overwinning: in de GP van Saudi-Arabië, ook een stratencircuit maar wel een baan met meer ruimte om in te halen. Verder viel hij uit in Bahrein en Australië en reed hij in de afgelopen drie raceweekenden naar de winst in Imola (zowel sprintrace als hoofdrace), Miami en Barcelona.

Live

Of Verstappen in zijn woonplaats die mooie reeks weet te verlengen, wordt zondagmiddag duidelijk. De GP van Monaco begint om 15:00 uur en is live te volgen via L1 Radio en het liveblog op 1Limburg.