Seizoen start voor Robin Frijns: 'Formule E is nu eerlijker'

Robin Frijns in zijn nieuwe Formule E-bolide. © Orange Pictures
Het wordt voor Robin Frijns een aardig karwei om in 2022 zijn topjaar 2021 te overtreffen. Vrijdag begint hij aan zijn zesde seizoen in de Formule E, de klasse waarin hij vorig seizoen pas in het slotweekend afhaakte in de titelrace.
Het moge duidelijk zijn dat Frijns na 60 races, 9 podiums en 2 racezeges in de elektrische variant op de Formule 1, dit jaar heel graag de Formule E-titel aan zijn prachtige palmares wil toevoegen. Al rekent hij zichzelf niet tot de topfavorieten. "Ik denk dat we het goed doen als we vijfde of zesde worden. Winnen zit er altijd in, maar het zal steeds moeilijker worden."

Prijzenkast

En dat palmares van de man die - zeker in Limburg - vaak in de schaduw van Max Verstappen staat, heeft intussen een indrukwekkende omvang. Naast topklasseringen in onder meer de DTM en de Formule E kroonde hij zich in de voorgaande jaren al tot kampioen in de Formule Renault en de Blancpain GT Series. Daar kwamen in 2021 de eindzege in het FIA World Endurance Championship (WEC, het belangrijkste kampioenschap in het lange afstands-racen) en de overwinning in de iconische 24 Uur van Le Mans bij. En met een beetje meer geluk had hij ook de Formule E-eindzege opgeëist.

Niet stilstaan

"In de afgelopen weken thuis ga je toch nadenken over het afgelopen seizoen", vertelt Frijns aan L1. "Le Mans was een hoogtepunt, het Formule E-slotweekend in Berlijn was een dieptepunt. We vochten het hele jaar voor het kampioenschap. Het is niet dat ik erbij stilsta in de zin van: 'Goh, wat heb je een geweldig seizoen gedraaid!'. Nee, je bent alweer met het volgend seizoen bezig."
Frijns achter het stuur in zijn gloednieuwe én groene Envision Racing-bolide. © Envision Racing Team

Diriyah

En in dat nieuwe seizoen ligt de nadruk op de, vooralsnog, zestien Formule E-races. Die worden verreden op vooral technische en krappe circuits in wereldsteden als Mexico-Stad, Jakarta, New York, Londen en Seoul. De eerste episode bestaat uit twee races in de straten van Diriyah, een voorstad van de Saoedi-Arabische hoofdstad Riyad. "Vorig jaar pakten we er op de tweede dag poleposition", herinnert Frijns zich. Een mooie herinnering, maar het nieuwe kwalificatieformat dat de Formule E invoert stemt tot nog meer tevredenheid bij de geboren Maastrichtenaar.

Knockout-systeem

Vorig jaar werd het rijdersveld bij kwalificaties in vier groepen verdeeld, waarbij de rijders met de meeste punten als eerste de baan op moesten. Een nadeel voor onder meer de hoog geklasseerde Frijns, aangezien er dan de minste grip op het asfalt te vinden is. Vanaf het nieuwe seizoen wordt een knockout-systeem ingevoerd, waarin de coureurs na voorrondes in verschillende groepen tot in een finale strijden om de beste startpositie.
Robin Frijns tijdens de testdag met zijn Formule E-bolide in het Spaanse Valencia. © Envision Racing Team

Eerlijker

"Met het nieuwe kwalificatieformat zal het wat eerlijker zijn", meent Frijns. "De betere auto's zullen vrijwel altijd aan de voorkant staan, en de minderen aan de achterkant." De vraag is hoe goed de Envision-bolide van Frijns is. "Mercedes was bij de test heel snel, ik denk dat het voor ons een redelijk moeilijk verhaal wordt. Maar vorig jaar waren we redelijk constant en zaten we bijna altijd in de top vijf, en dan kan in de Formule E altijd iets gebeuren. Al met al zien de teams van Mercedes en Venturi er heel goed uit". Frijns verwacht in ieder geval achter die teams met Jaguar en DS Techeetah te kunnen concurreren.
Naast de Formule E gaat Frijns ook weer in andere raceklasses op jacht naar overwinningen. "Ik doe weer drie of vier kampioenschappen, net als vorig jaar. De afgelopen jaren heb ik telkens tussen verschillende auto's geswitcht."

Spektakel

Maar voor de amusementswaarde lijkt de raceliefhebber toch vooral bij de Formule E te moeten inschakelen. Het geluid van de elektrisch aangedreven bolides mag dan wel wat weghebben van scheurende stofzuigers, maar er is genoeg om naar uit te kijken. De races zijn doorgaans spectaculairder dan de Formule 1 GP's en met zes ex-F1-coureurs en de Nederlandse titelverdediger Nyck de Vries staan er mooie namen op de startlijst. En op de onorthodoxe routes door de straten van de miljoenensteden zijn aanrijdingen en fatale foutjes meer regel dan uitzondering.

Schema

Donderdag begint voor Frijns om 16:00 uur Nederlandse tijd de eerste training in Diriyah, vrijdag start om 13:40 uur de kwalificatie gevolgd door de race vrijdagavond om 18:00 uur Nederlandse tijd. Zaterdag staat op hetzelfde tijdstip race twee op het programma.