Oud-mecanicien Beurskens: 'Rustdag drukste dag van Tour'

Ruud Beurskens uit Haelen was vele jaren als mecanicien van onder andere Team LottoNL-Jumbo bij de Tour de France, maar volgt het nu vanaf de bank.
Na de overname van de zaak van zijn vader blijft Ruud thuis. "Ik kan geen weken wegblijven uit de zaak."
Supergave baan
"Als mecanicien ben je veel van huis, niet alleen jijzelf maar ook het thuisfront moet dat willen", vertelt de Haelenaar. "Je maakt lange dagen en je bent altijd met het team samen. En als dat klikt, heb je een supergave baan", zegt hij terugkijkend op zijn werk bij de wielerformatie.
Startplaats
"Je zit 's morgens om half zeven gezamenlijk aan het ontbijt, pompt banden en zet de fietsen op de auto. Daarna moet je vaak nog twee uur rijden om van het hotel naar de startplaats te rijden."
Problemen oplossen
"Tijdens de etappe zit je in de auto achter de renners en als er lekke banden of valpartijen zijn, dan los je de problemen snel op. Na de finish rijd je naar het hotel, was je de fietsen, los je problemen op en als er valpartijen zijn geweest, moet je frames opbouwen. Rond 23:30 uur ben je klaar, eet je snel wat en ga je naar bed."
Drukste dag
Naar een rustdag kijken de mecaniciens bepaald niet uit. "Het is de slechtste dag, want renners willen dan van alles aan hun fiets laten veranderen. Spullen die zijn blijven liggen, moeten in orde gemaakt worden en zo is de rustdag voor de mecanicien de drukste dag van de Tour."
Supergave baan
"Als mecanicien ben je veel van huis, niet alleen jijzelf maar ook het thuisfront moet dat willen", vertelt de Haelenaar. "Je maakt lange dagen en je bent altijd met het team samen. En als dat klikt, heb je een supergave baan", zegt hij terugkijkend op zijn werk bij de wielerformatie.
Startplaats
"Je zit 's morgens om half zeven gezamenlijk aan het ontbijt, pompt banden en zet de fietsen op de auto. Daarna moet je vaak nog twee uur rijden om van het hotel naar de startplaats te rijden."
Problemen oplossen
"Tijdens de etappe zit je in de auto achter de renners en als er lekke banden of valpartijen zijn, dan los je de problemen snel op. Na de finish rijd je naar het hotel, was je de fietsen, los je problemen op en als er valpartijen zijn geweest, moet je frames opbouwen. Rond 23:30 uur ben je klaar, eet je snel wat en ga je naar bed."
Drukste dag
Naar een rustdag kijken de mecaniciens bepaald niet uit. "Het is de slechtste dag, want renners willen dan van alles aan hun fiets laten veranderen. Spullen die zijn blijven liggen, moeten in orde gemaakt worden en zo is de rustdag voor de mecanicien de drukste dag van de Tour."