Max out? Dan de tv ook...

© ANP
De Formule 1 in Limburg leeft bij de gratie van Max Verstappen. Een kwart tot de helft van alle tv-kijkers zet het toestel uit, zodra Max uitvalt.
Dat blijkt uit een analyse van de kijkcijfers van Ziggo Sport van de zes races waarin Verstappen dit seizoen de eindstreep niet haalde.

Spa

Dit weekend stemden ruim 810.000 mensen af op de start van de Grand Prix van België op het circuit van Spa-Francorshamps. Als Verstappens auto in de achtste ronde de geest geeft vanwege motorproblemen, zapt à la minute vier procent van de kijkers weg. Geleidelijk aan loopt dit aantal op tot ongeveer een kwart. Met nog een stuk of twintig racerondes te gaan, heeft de kijkdichtheid een dieptepunt bereikt met iets minder dan 600.000 kijkers.

Oostenrijk dieptepunt

Maar het kan nog erger: tijdens de Grand Prix van Oostenrijk, waarin Max al na en slordige dertien seconden uitviel na een touché in de eerste bocht, zette zelfs de helft van alle tv-kijkers het toestel uit. Ruim 700.000 mensen zagen de start; zes minuten later zijn er al 40.000 kijkers afgehaakt en dit aantal loopt uiteindelijk op tot zo'n 350.000.
Ook in Spanje was het na de eerste bocht al klaar voor Verstappen. Zo'n 920.000 mensen zien het gebeuren. Een half uur later is een derde van de kijkers ook afgehaakt en slechts de helft van de thuisvolgers haalt de finish. Tijdens de 'avondrace' in Canada haakt ongeveer een kwart voortijdig af en dat is ook het geval bij de 'middagraces' in Azerbeidzjan en Bahrein waarin Verstappen vroegtijdig de strijd moest staken.

Kijkcijferhit

Voor Ziggo Sport is de Formule 1 in ieder geval een kijkcijferhit. Het marktaandeel schommelt telkens tussen de 33 procent (GP Azerbeidzjan) en 38 procent (Spa afgelopen weekend). Alleen de avondrace in Canada (20.00 uur Nederlandse tijd)zorgde voor een laag marktaandeel: 19 procent.

Winst in Barcelona

Op 15 mei vorig jaar won Max Verstappen de race in Barcelona. 780 duizend kijkers zagen de start, maar dit aantal steeg hard toen Verstappen voorop reed: 1,3 miljoen mensen zagen hem zijn eerste Grand Prix winnen, goed voor een marktaandeel van 40 procent.

Live kijken

Max zorgt overigens steeds vaker voor 'Nederlands Elftal-taferelen': zijn wedstrijden worden vaak in groepsverband gekeken in een kroeg. Ook het aantal Nederlanders dat een race bezoekt, stijgt nog steeds: afgelopen weekend zouden zo'n slordige 80.000 bezoekers naar Spa zijn afgereisd. Ook de Grand Prix in Oostenrijk -met een speciale Max Verstappen tribune- trok tienduizenden landgenoten.