Dumoulin aast op 'truc' tijdens WK tijdrijden

Tom Dumoulin. © Jean-Pierre Geusens
Tom Dumoulin wil bij het WK tijdrijden in het Noorse Bergen twee verschillende fietsen gaan gebruiken.
De eerste 27,6 kilometers van het parcours zijn tamelijk vlak en dat gedeelte wil de Maastrichtse Giro-winnaar op een tijdritfiets afleggen.

Fløyen
De laatste kilometers zijn steil en gaan naar de top van de Fløyen. Die klim over 3,4 kilometer wil Dumoulin op een wegfiets afleggen. De fietswissel zou hem een paar seconden voordeel moeten opleveren. Of de plannen van de kopman van Sunweb doorgaan, is afhankelijk van de UCI. Die moet daar toestemming voor geven.

Niet alleen
Dumoulin staat niet alleen in zijn plannen, want ook andere landen overwegen een fietswissel. De organisatie van het WK kijkt of en waar in het parcours een pitstraat kan komen, maar moet net als de deelnemers nog op het fiat van de UCI wachten.

Tijdrovend
De wegfiets is lichter dan de tijdritfiets van Dumoulin. Het scheelt ongeveer een kilo en dat gewichtsverschil zit in de dichte wielen en het zwaardere frame om de coureur een zo aerodynamisch mogelijke houding te geven. Met een wegfiets kan bergop kracht beter omgezet worden in snelheid. Maar het wisselen van fiets kost ook tijd. Er zal dus simpelweg gerekend moeten worden of die wissel per saldo loont.

Helmantel
Adriaan Helmantel, de coach van Team Sunweb, heeft het parcours verkend, maar wil niets loslaten over een eventueel voordeel van de fietswissel voor Dumoulin. De Groninger is in Spanje om Wilco Kelderman, de nummer vier in de Vuelta, optimaal voor te bereiden op de tijdrit van dinsdag. Kelderman komt nu nog drie seconden tekort voor een podiumplaats in de Spaanse rittenkoers.