De inzet van de videoscheidsrechter bij de bekerwedstrijd tussen Willem II en Roda JC van donderdagavond wordt door internationale spelregelcommissie IFAB bekeken.
"Dat geldt voor alle video-arbitragemomenten, maar deze is zeker interessant", zegt Mike van der Roest, projectleider video-arbitrage van de KNVB tegenover L1.
Afgekeurd doelpunt
Van der Roest doelt op het moment waarop de goal van Roda JC werd afgekeurd. Roda-speler Rosheuvel maakte hands. Daarop kwam Willem ll kort in balbezit. Binnen enkele seconden veroverde Roda weer de bal en scoorde.
Bepalend
Volgens de regel is het eerstvolgende aanvallende moment van de tegenstander bepalend. In dat geval was het balbezit van Willem ll na de handsbal van Rosheuvel nog het enige moment om af te fluiten. Dat gebeurde echter niet. "De scheidsrechter oordeelde dat dat moment zo kort was, dat dat niet als balbezit van Willem ll kon worden gezien. Willem ll heeft er geen voordeel uit kunnen halen", aldus Van der Roest.
Interessant
De casus Willem II-Roda is interessant, dat het ook wordt voorgelegd aan de internationale spelregelcommissie IFAB. "Niet om de beslissing te herzien, wel om ervan te leren. Was er sprake van balbezit bij Willem ll? Naar het oordeel van de scheidsrechter was dat niet zo", zegt Van der Roest.
Roda JC verloor het bekerduel uiteindelijk na strafschoppen. Het bepalende video-moment was in de 83e minuut, toen de Kerkraadse ploeg de 2-3 scoorde.
Protest
De club gaat protest aantekenen bij de KNVB tegen de beslissing van de arbitrage. De Kerkradenaren zetten argumenten op papier en versturen die na het weekend naar het bondsbureau in Zeist, meldt De Limburger.
Heeft Willem II hier balbezit? De videoscheidsrechter vond van niet, maar het cruciale moment uit Willem II - @rodajckerkrade gaat wel naar de internationale spelregelcommissie IFAB, zo bevestigt projektleider KNVB. Zelfs video-analyse blijft mensenwerk #wilrod #L1 pic.twitter.com/YjucK7r67o
— Maurice de Heus (@MauriceDeHeus) 2 februari 2018