De procedure rond het aanvragen van dossiers en stukken op basis van de wob (wet openbaarheid van bestuur) bij de provincie moet worden versoepeld.
Nu is er sprake van een onnodige en overbodige barrière.
Via de post
Dat stelt statenlid Peter Visser van coalitiepartij SP in schriftelijke vragen. Visser wijst erop dat een wob-verzoek bij de provincie alleen schriftelijk via de post kan worden ingediend of mondeling bij de behandelend ambtenaar.
Digitale en faxverzoeken worden niet geaccepteerd en dus ook niet in behandeling genomen. Het SP-statenlid vindt dat die regeling nergens toe dient omdat de stukken uiteindelijk toch moeten worden geleverd als aan de wob-voorwaarden is voldaan.
Meer werk
Hij pleit er dan ook voor om digitale en faxaanvragen mogelijk te maken en tevens om per mail digitaal dossiers ter beschikking te stellen. De huidige procedure kost alleen maar meer werk, meer tijd en meer geld omdat het weken duurt voordat de aanvrager de stukken krijgt, aldus Visser.
Bovendien leidt ze volgens hem ook tot ballast en een extra papiermolen voor provinciale ambtenaren die niet nodig is. Want de huidige schriftelijke afhandeling is arbeidsintensief. Vandaar zijn pleidooi voor een modernisering en aanpassing van de wob-procedure.