Overslaan en naar de inhoud gaan

Slimme laadpleinen, zoals in Maastricht, zijn de toekomst

Geplaatst opdonderdag 27 januari 2022 - 22:05

Elektrische auto’s hebben de toekomst, maar dan moeten er natuurlijk wel genoeg laadpunten zijn. In Maastricht is sinds enige tijd een slim laadplein, waarbij de stroom op den duur zelfs door auto’s kan worden teruggegeven.

Bidirectioneel
Het laadplein wordt ‘slim’ genoemd omdat de energietoevoer niet alleen via de laadpaal naar de auto loopt. Het moet op termijn ook andersom. De zogenoemde ‘bidirectionele laadpalen’ moeten het in de toekomst mogelijk maken om naast opladen ook te ‘ontladen.’ Auto’s kunnen dan dus niet alleen energie onttrekken, maar ook teruggeven aan de palen en het netwerk.

Tekst gaat verder onder de video.

Deelautosysteem
Daarnaast is er een deelautosysteem waarbij het mogelijk is om gebruik te maken van drie elektrische auto’s die gestationeerd zijn op het plein. Het goedkoopste abonnement betreft 89 euro per maand. Je krijgt als gebruiker maandelijks een aantal credits die je kunt opmaken. Afhankelijk van de dagdelen waarop je de auto reserveert, duur en het aantal kilometers dat je rijdt. Via een app of website kun je dan een account aanmaken, reserveren en gebruikmaken van de auto. Inmiddels maken niet alleen particulieren gebruik van de deelauto’s, maar ook bedrijven of zelfs de gemeente.

Bewuste keuze
Rifka Weehuisen woont in de buurt van het plein en kiest bewust voor de deelauto. Naast het feit dat het een idealistische keuze is, vanwege het milieu en dat er al te veel auto’s rondrijden, biedt het volgens haar ook andere voordelen. Het is namelijk goedkoper dan een auto aanschaffen of huren. Ze hoeft geen zorg te dragen voor de auto, want deze is altijd klaar om te vertrekken, opgeladen, schoongemaakt en beschikbaar. “Ik vroeg me dit vaker af, wat als de auto niet klaarstaat of opgeladen is? Maar heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt. Hij laadt bovendien als het echt nodig is snel op, in zo’n 20 minuten”.

Meer plannen
Rifka springt voor de korte ritjes op de fiets en neemt voor langere afstanden de trein. Voor alles wat daar tussenin zit doet ze een beroep op de deelauto. Bijvoorbeeld om haar dochter naar het sporten te brengen. Het vergt alleen wat meer (vooruit)plannen omdat je de auto van tevoren moet reserveren.

Nog even wachten
De energie voor de palen komt van de zonnepanelen die op het dak van het aangrenzende pand liggen, die men, indien nodig, aanvult met elektriciteit van het reguliere net. Voor nu kunnen elektrische auto’s vooralsnog alleen opladen aan de palen en energie ontvangen. Toch gaat dat veranderen. Auto’s die energie teruggeven aan de palen zijn nog niet op de markt, zo vertelt Didier Bollen van GoodMoovs, het bedrijf dat het deelautosysteem en bidirectioneel laden faciliteert. “We zijn hard bezig met de mogelijkheid om de auto’s in te zetten en dat zal waarschijnlijk halverwege dit jaar gebeuren”, aldus Bollen.

“Grote powerbank”
De palen daarentegen, zijn wel al in staat om energie van de auto’s te ‘ontladen’. Dat geeft mogelijkheden volgens Bollen: “Deze energie kan worden opgeslagen in een grote powerbank, die vervolgens weer opnieuw kan worden ingezet voor de auto’s op een later tijdstip of zelfs voor de omliggende panden.” Daarmee is de cirkel rond, want de toevoer van de palen naar de auto’s komt ook al van de zonnepanelen. Het moet dan ook als het aan Bollen ligt de toekomst worden dat particuliere auto’s overbodig raken op deze manier en men als buurt gebruik kan maken van de deelauto’s en het bijbehorende energienetwerk.

Deel dit bericht via
Overzicht
Limburgse 100
Uitgelicht
Luister op Hemelvaartsdag naar de Limburgse 100!

Voor de zesentwintigste keer wordt de Limburgse 100, de lijst met de grootste Limburgse hits aller tijden, uitgezonden op Hemelvaartsdag. Het Limburgse publiek heeft ook dit jaar weer hun stem online uit kunnen brengen. Luister mee op 26 mei 2022, vanaf 08:00 uur op L1 Radio!

L1.nl/Limburgse100
Repetitie Dagboek van een Herdershond
Uitgelicht
L1 neemt een kijkje achter de schermen bij Dagboek van een Herdershond

L1 volgt de totstandkoming van de musical Dagboek van een Herdershond in een driedelige documentaireserie. Van de audities tot de eerste lezing van het script, van de repetities tot het inspelen van de muziekband, de camera's van L1 waren erbij.

L1.nl/Herdershond

Meest gelezen