Sinterklaas en Zwarte Piet lijken vrijwel geheel verdwenen uit de winkelstraat. In de etalages zijn geen Pieten aan touwen te bekennen, maar wel kerstballen en champagneflessen.
Daarmee lijken ondernemers de discussie over Zwarte Piet te omzeilen. Bovendien is er aan kerst voor winkeliers meer te verdienen volgens kenners van de detailhandel.
Verleden tijd
Dit blijkt ook uit een kort rondje door de binnensteden van Venlo en Maastricht. "Sinterklaas staat overduidelijk onder druk", zegt Jos Lamers. De bakker uit Venlo is tevens bestuurslid van de ondernemersvereniging in de Venlose binnenstad en constateert dat veel van zijn collega's de Sint hebben verbannen. "Ik denk dat tot nog geen vijf jaar geleden de meeste ondernemers Sinterklaas-versiering in de etalage hadden. Grotere winkels pakten uit met bewegende Pieten aan touwen. Prachtig was dat, maar dat is echt verleden tijd."
Jammer
In Maastricht is het beeld hetzelfde. "Ik heb even snel een rondje gemaakt door de binnenstad, maar Sinterklaas is inderdaad bijna niet meer te vinden", zegt Jeroen Rossen. Hij is retaildeskundige en adviseert ondernemers. "De politieke correctheid lijkt toegeslagen. Nu is alles ingericht in een algemene feestsfeer, maar het specifieke, typisch Nederlandse sinterklaassfeertje is aan het verdwijnen. Heel jammer. Er is nog wel een aantal zelfstandige winkeliers die de Sint in de etalage hebben gezet, maar het gros lijkt bang om de vingers te branden aan een inmiddels gevoelig thema. "
Duurdere cadeautjes
Volgens winkeldeskundige Frans Lalieu is er ook een zakelijk argument om de sinterklaasversiering achterwege te laten. "De meeste ondernemers verdienen meer aan kerst. Denk aan kleding, duurdere voeding en ook duurdere cadeautjes. Met het gedoe over zwarte Piet is de keuze dan snel gemaakt: zo vroeg mogelijk kerstversiering. Het heeft mijn gevoel bij Sinterklaas absoluut kapot gemaakt."
Gemakzucht
De bakkerij van Jos Lamers is wel nog vol in sinterklaassfeer. "Ik zal de banketletters, taaitaai en pepernoten altijd blijven verkopen." Volgens Lamers is er ook nog iets anders aan de hand. "Ik denk dat het langzaam verdwijnen van Sinterklaas ook te maken heeft met gemakzucht. Kerst kun je als consument kopen, Sinterklaas niet. Gedichten, surprises en het theaterstukje met Sint en Piet, daar moet je moeite voor doen. En mensen hebben het druk tegenwoordig. Neem daar ook nog eens iets als Black Friday bij en Sinterklaas legt het af."