Overslaan en naar de inhoud gaan
Advertentie

Servicebureau Jules onder vuur bij buitenlandse studenten

Geplaatst opvrijdag 11 januari 2019 - 6:00

Studentenservicebureau Jules Maastricht ligt onder vuur bij buitenlandse studenten.

Het bedrijf heeft als doel met name buitenlandse studenten wegwijs te maken in een nieuw land en nieuwe stad. Ze richten zich onder meer als tussenpersoon op huisvesting, maar daarin slaan ze volledig de plank mis, vinden boze studenten. Slecht onderhouden kamers, slechte communicatie bij klachten en vooral het niet terugbetalen van de borg achteraf zijn enkele van de problemen.

Klachten
Karina Boyce de Castro woont inmiddels weer in Brazilië, maar geeft aan helemaal klaar te zijn met Jules. "Ons appartement was in slechte staat", geeft ze aan. "Verschillende apparaten werkten niet en het was een zooitje op het balkon. Er stonden veel vuilniszakken en er lagen zelfs tampons. Klagen bij Jules had geen effect, want er werd niks aan gedaan. Pas toen een advocaat een brief stuurde, werd er door Jules ingegrepen."

Niet gezond
Ook Dominika Repciková is niet blij met de status van haar appartement in het voormalige fabrieksgebouw Carré aan de Tongerseweg. "We hebben problemen met vocht, schimmel en de ventilatie maakt een herrie", legt ze uit. "We hebben meerdere malen aan de bel getrokken, maar er wordt niks aan gedaan. Een aantal bewoners heeft last van de luchtwegen door de stof die de ventilatie verspreidt. Het is gewoon niet gezond."

Hotel
​Oisin Murphy uit Ierland herkent zich eveneens in de verhalen. "Ik had mijn ticket al geboekt en was in de veronderstelling dat ik in Maastricht direct ergens in kon trekken. Jules had de kamer niet beschikbaar en dus moest ik in Maastricht eerst een tijdje in een hotel wonen", legt hij uit.

Borg
Zowel Oisin als Karina wachten nog steeds op terugbetaling van hun borg. De uitbetaalperiode is in principe drie maanden, maar beide studenten wachten zes maanden later nog steeds op hun geld. "Ik heb mailtjes gestuurd, gebeld, maar niets helpt", zegt Oisin. "Ik krijg toezegging na toezegging, maar het geld staat nog steeds niet op mijn rekening."

Karina: "Het is nu al zes maanden later. Ik kreeg bij vertrek te horen dat er dingen smerig waren, maar het zag allemaal goed uit. Er is toen toch met me afgesproken dat ik de borg terug zou krijgen, maar daar doet Jules nu moeilijk over."

Karina heeft deze week na lang wachten haar borg teruggekregen

Op de vingers getikt
Zuyd Hogeschool laat via een woordvoerder weten bekend te zijn met de problemen bij Jules. De opleider geeft aan geen samenwerkingsverband te hebben, maar heeft de klachten van haar studenten wel aangekaart bij Jules. "Dat leverde onvoldoende verbetering op", legt de woordvoerder uit. Daarop legde Zuyd contact met huiseigenaar XIOR, die woningen in Maastricht bij Jules in beheer hadden gesteld.

XIOR liet op vragen van L1 weten al eerder besloten te hebben alle Maastrichtse woningen uit het beheer van Jules weg te trekken, maar dat die plannen er al eerder lagen. "Daarmee is de zaak voor ons afgedaan", concludeert de Zuyd-woordvoerder. "Maar we blijven wel achter onze studenten staan en zullen ze ondersteunen waar nodig."

Verleden tijd
Jules geeft toe dat er al twee jaar problemen zijn met het terugbetalen van de borg, maar volgens eigenaar Karin van der Ven behoren die binnenkort tot de verleden tijd. "We hebben moeite gehad met uitbetalen van de borg; dat moet ik toegeven", legt ze uit. "Vanaf september werken we echter met een nieuw systeem, waardoor die problemen in de toekomst niet meer voor zullen komen. De studenten die in juni zijn vertrokken en hun borg nog niet terughebben, zullen die binnen twee weken uitbetaald krijgen."

Wat betreft de klachten over het onderhoud van de woningen, laat Van der Ven weten dat ze overal serieus naar kijken, maar dat een oplossing in sommige gevallen lang op zich laat wachten. "We zijn een tussenpersoon en moeten voor ingrijpende aanpassingen bij de eigenaar zijn. Dat neemt tijd in beslag."

Het Limburgse nieuws elke dag in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van 1Limburg.

Advertentie
Deel dit bericht via
Advertentie
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00 20:00
 

Meer informatie over afmelden.

Overzicht
Schrijf je in voor 'As ich mer danse kin'
Uitgelicht
Limburgse dansgroepen opgelet!

Je kunt een optreden winnen op De11devande11de 2019 én meedansen met een aantal artiesten.

De Sjeng Kraft Kompenei (SKK) organiseert een danswedstrijd voor Limburgse dans-groepen. De winnaar danst op het grootste vastelaovespodium van Limburg: de11devande11de op het Vrijthof in Maastricht maandag 11 november 2019. Samenwerkingspartners zijn SKK, de Muziekgieterij in Maastricht en regionale omroep L1.

Geef je op voor 'As ich mer danse kin'!
Tour de L1mbourg vanaf 5 juli dagelijks bij L1
Uitgelicht
Tour de L1mbourg iedere dag 18:30 op L1 TV

Iedere dag vanaf een andere prachtige locatie in Limburg ontvangen Sander Kleikers en Gert Jacobs hun gasten. En je bent van harte welkom om de uitzending bij te wonen!

Tour de L1mbourg is iedere dag om 18:30 live op L1 TV en wordt om 20:30 en 22:30 herhaald.

Bekijk hier alle locaties

Meest gelezen