Overslaan en naar de inhoud gaan

Servicebureau Jules onder vuur bij buitenlandse studenten

Geplaatst opvrijdag 11 januari 2019 - 6:00

Studentenservicebureau Jules Maastricht ligt onder vuur bij buitenlandse studenten.

Het bedrijf heeft als doel met name buitenlandse studenten wegwijs te maken in een nieuw land en nieuwe stad. Ze richten zich onder meer als tussenpersoon op huisvesting, maar daarin slaan ze volledig de plank mis, vinden boze studenten. Slecht onderhouden kamers, slechte communicatie bij klachten en vooral het niet terugbetalen van de borg achteraf zijn enkele van de problemen.

Klachten
Karina Boyce de Castro woont inmiddels weer in Brazilië, maar geeft aan helemaal klaar te zijn met Jules. "Ons appartement was in slechte staat", geeft ze aan. "Verschillende apparaten werkten niet en het was een zooitje op het balkon. Er stonden veel vuilniszakken en er lagen zelfs tampons. Klagen bij Jules had geen effect, want er werd niks aan gedaan. Pas toen een advocaat een brief stuurde, werd er door Jules ingegrepen."

Niet gezond
Ook Dominika Repciková is niet blij met de status van haar appartement in het voormalige fabrieksgebouw Carré aan de Tongerseweg. "We hebben problemen met vocht, schimmel en de ventilatie maakt een herrie", legt ze uit. "We hebben meerdere malen aan de bel getrokken, maar er wordt niks aan gedaan. Een aantal bewoners heeft last van de luchtwegen door de stof die de ventilatie verspreidt. Het is gewoon niet gezond."

Hotel
​Oisin Murphy uit Ierland herkent zich eveneens in de verhalen. "Ik had mijn ticket al geboekt en was in de veronderstelling dat ik in Maastricht direct ergens in kon trekken. Jules had de kamer niet beschikbaar en dus moest ik in Maastricht eerst een tijdje in een hotel wonen", legt hij uit.

Borg
Zowel Oisin als Karina wachten nog steeds op terugbetaling van hun borg. De uitbetaalperiode is in principe drie maanden, maar beide studenten wachten zes maanden later nog steeds op hun geld. "Ik heb mailtjes gestuurd, gebeld, maar niets helpt", zegt Oisin. "Ik krijg toezegging na toezegging, maar het geld staat nog steeds niet op mijn rekening."

Karina: "Het is nu al zes maanden later. Ik kreeg bij vertrek te horen dat er dingen smerig waren, maar het zag allemaal goed uit. Er is toen toch met me afgesproken dat ik de borg terug zou krijgen, maar daar doet Jules nu moeilijk over."

Karina heeft deze week na lang wachten haar borg teruggekregen

Op de vingers getikt
Zuyd Hogeschool laat via een woordvoerder weten bekend te zijn met de problemen bij Jules. De opleider geeft aan geen samenwerkingsverband te hebben, maar heeft de klachten van haar studenten wel aangekaart bij Jules. "Dat leverde onvoldoende verbetering op", legt de woordvoerder uit. Daarop legde Zuyd contact met huiseigenaar XIOR, die woningen in Maastricht bij Jules in beheer hadden gesteld.

XIOR liet op vragen van L1 weten al eerder besloten te hebben alle Maastrichtse woningen uit het beheer van Jules weg te trekken, maar dat die plannen er al eerder lagen. "Daarmee is de zaak voor ons afgedaan", concludeert de Zuyd-woordvoerder. "Maar we blijven wel achter onze studenten staan en zullen ze ondersteunen waar nodig."

Verleden tijd
Jules geeft toe dat er al twee jaar problemen zijn met het terugbetalen van de borg, maar volgens eigenaar Karin van der Ven behoren die binnenkort tot de verleden tijd. "We hebben moeite gehad met uitbetalen van de borg; dat moet ik toegeven", legt ze uit. "Vanaf september werken we echter met een nieuw systeem, waardoor die problemen in de toekomst niet meer voor zullen komen. De studenten die in juni zijn vertrokken en hun borg nog niet terughebben, zullen die binnen twee weken uitbetaald krijgen."

Wat betreft de klachten over het onderhoud van de woningen, laat Van der Ven weten dat ze overal serieus naar kijken, maar dat een oplossing in sommige gevallen lang op zich laat wachten. "We zijn een tussenpersoon en moeten voor ingrijpende aanpassingen bij de eigenaar zijn. Dat neemt tijd in beslag."

Het Limburgse nieuws elke dag in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van 1Limburg.

Deel dit bericht via
Overzicht
L1 Hittegolf
Uitgelicht
Win een gratis airco bij de L1 Hittegolf op L1 Radio!

Boh, wat is het warm he. Maar goed dat je L1 Radio hebt op staan. Van donderdag t/m woensdag kun je op werkdagen genieten van de L1 Hittegolf!

Heerlijke zomerhits, tips én je maakt ook nog eens kans op een gratis airco. De L1 Hittegolf is iedere werkdag van 06:00 - 19:00 op L1 Radio.

Maak hier kans op de gratis airco
Henk Bakt
Uitgelicht
De lekkerste Limburgse recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het nieuwe bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In het programma koppelt hij samen met regisseur Eric Wijnhoven Limburgse plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak.

Ieder weekend op L1 TV!

Bekijk hier alle recepten
Limburg in Beweging iedere dag om 10:00 en 14:30 op L1 TV
Uitgelicht
Limburg in Beweging iedere dag op L1 TV

Heel belangrijk: blijf bewegen. Dat verbetert je immuunsysteem. En dat kan in je eigen woonkamer! Doe iedere dag mee om 10:00 en 14:30 op L1 TV.

Zes weken lang geeft fysiotherapeut Erik Eurelings een half uur lang tips om thuis gezond te bewegen. Samen sterk tegen corona!

Iedere dag om 10:00 en 14:30 op L1 TV

Meest gelezen