Overslaan en naar de inhoud gaan

Schadevergoeding van 1,5 ton voor Max Verstappen

Geplaatst opwoensdag 25 april 2018 - 12:19

Onlinesupermarkt Picnic moet Formule 1-coureur Max Verstappen een schadevergoeding van 150.000 euro betalen.

Het bedrijf plaatste een filmpje online met in de hoofdrol iemand die op Max Verstappen leek. De supermarkt heeft daarmee inbreuk gemaakt op het portretrecht.

Hoge vergoeding
Het is een van de hoogste schadevergoedingen die in dit soort zaken is toegewezen. De rechtbank in Amsterdam heeft die vastgesteld. Eerder had de rechter al bepaald dat de reclame niet door de beugel kon.

Lees ook: Bezorgdienst trekt reclame met nep-Max terug

Grap
Picnic maakte het filmpje bij wijze van grap. Het leek in het filmpje alsof de coureur boodschappen bezorgde namens het bedrijf. De beelden werden snel offline gehaald. Volgens de supermarkt was het gemaakt voor intern gebruik.

Bijna 400.000 euro
Verstappen vroeg om een schadevergoeding van bijna 400.000 euro, onder meer omdat de video op meerdere sites werd verspreid. Hij onderbouwde dat bedrag met een factuur voor de opening van een supermarkt. Voor drie uur aanwezigheid kreeg hij 100.000 euro.

Lees ook: Verstappen eist tonnen van online supermarkt

De rechter kent nu een lagere schadevergoeding toe, omdat de video snel van het internet werd gehaald.

Verbaasd
Picnic reageert heel erg verbaasd en gaat in beroep. "Ons Facebookfilmpje was grappig bedoeld en alleen bestemd om personeel te motiveren. Zodra we hoorden dat Max het niet leuk vond, hebben we het filmpje diezelfde dag offline gehaald. We kunnen ons niet voorstellen dat Max een schade zou hebben geleden van zo’n groot bedrag."

In het filmpje is te zien hoe een lookalike van Max Verstappen een wagen van Jumbo voorbijloopt en in een bezorgbusje van Picnic stapt. Dat verscheen een dag nadat supermarktketen Jumbo, sponsor van de coureur, een commercial met Verstappen naar buiten had gebracht.

Zelf kunnen bepalen
De rechtbank stelde eerder dat het portretrecht van Verstappen zwaarder weegt dan het recht op vrije meningsuiting van Picnic. "Verstappen moet zelf kunnen bepalen of hij zijn populariteit in wil zetten voor commerciële activiteiten." Dat het om een parodie ging verandert daar niets aan, meende de rechter.

Je kan weer stemmen voor de L1mbo Top 100. Vul het stemformulier in.

Deel dit bericht via
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00 20:00
 

Meer informatie over afmelden.

Overzicht
Spectaculaire opening Cultura Nova live op L1 TV
Uitgelicht
Spectaculaire opening Cultura Nova live op L1 TV

Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven zal vrijdag 23 augustus de 29e editie van theaterfestival Cultura Nova openen. De minister zal het startsein geven voor de openingsvoorstelling, een spectaculaire opvoering van Romeo & Julia door Toneelgroep Maastricht in samenwerking met internationale gezelschappen, La Fabrique Royale/Zéro Degré en Groupe F.

Vrijdag vanaf 21:30 live op L1 TV
Uitgelicht
Meld je aan als kandidaat voor Kwizzele!

Wie heeft er zin in een spelletje? Je kunt je opgeven voor de leukste Limburgse cultuurkwis op tv en radio: Kwizzele! Test je kennis op het gebied van Limburgse kunst en cultuur, streektaal, geschiedenis, archeologie, streekgerechten, actualiteit en muziek.

Kwizzele is van maandag t/m donderdag op L1 TV om 17:00, 18:00 en 22:00.

Meld je hier aan als kandidaat voor Kwizzele!
Mijn Limburgs Hart
Uitgelicht
Steun de actie Mijn Limburgs Hart

Hoe ga je verder na een plotse hartstilstand overleefd te hebben? Limburgse cardiologen gaan op bezoek bij hun patiënten om een antwoord te geven op deze vraag. L1 zendt van eind mei tot eind september wekelijks een indringend verhaal uit van een patiënt die op een of andere manier is geconfronteerd met plotse hartstilstand.

De actie Mijn Limburgs Hart heeft als doel zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek naar hart- en vaatziekten in Limburg.

Meer over Mijn Limburgs Hart

Meest gelezen