De rijksbijdrage voor de spoorwegterminal Greenport Venlo is verdubbeld naar 30 miljoen euro. Daarmee is de benodigde 60 miljoen euro binnen om met de aanleg te beginnen.
De Tweede Kamer is vorige maand akkoord gegaan met de verdubbeling van de rijksbijdrage, heeft Greenport Venlo laten weten.
Voorbereiding
De kosten voor het publieke deel van de railterminal - onder meer aanpassingen en aanleg van het spoor en andere voorzieningen - zijn geraamd op 60 miljoen euro. De provincie Limburg en de gemeenten Horst aan de Maas en Venlo staan garant voor 30 miljoen. Nu het Rijk over de brug is gekomen met extra geld, wordt nog dit jaar een begin gemaakt met de voorbereidingen voor de aanleg.
Cabooter
Het gaat dan onder meer om het verleggen van een watertransportleiding en de aanleg van een fietstunnel onder het spoor. De railterminal zelf wordt gebouwd door Cabooter Railcargo uit Venlo. Voor dit project is door de provincie inmiddels vijftien hectare grond aangekocht op Trade Port Noord in Venlo en in erfpacht gegeven aan Cabooter.
Geen Europees geld
Een poging om EU-geld op te halen voor Greenport Venlo liep uit op een mislukking. Dat het Rijk extra zou bijdragen, was ook allerminst zeker. Het is de bedoeling dat de nieuwe railterminal eind 2018 operationeel is.