Overslaan en naar de inhoud gaan

'Reacties op stopzetten onderwijsvernieuwing zijn tweeledig'

Geplaatst opvrijdag 13 maart 2020 - 6:00

De reacties op het stopzetten van de onderwijsvernieuwing op het Stella Maris College in Meerssen zijn tweeledig volgens onderwijsdeskundige Ingeborg Dijkstra die veel in contact staat met ouders van leerlingen.

"Ouders reageren wisselend", zegt Dijkstra naar aanleiding van het nieuws dat het experiment met de onderwijsvernieuwing is stopgezet.

Gemengde gevoelens
"Sommige ouders zijn opgelucht. 'Eindelijk normaal onderwijs', zeggen ze. Andere ouders vinden het ontzettend jammer, omdat ze een bewuste keuze hadden gemaakt voor het Gepersonaliseerd Leren (GPL) en dat wordt ze nu afgenomen."

Brief
Donderdag werd bekend dat het Stella Maris College de stekker uit Gepersonaliseerd Leren trekt. Uit een nieuwsbrief gericht aan de ouders laat de school weten dat regulier onderwijs en GPL 'steeds meer naar elkaar toe zullen gaan groeien.' Een woordvoerder van overkoepelende scholenorganisatie bevestigt dat. "We stoppen met de methode Kunskapsskolan. We leggen de nadruk op gezamenlijk leren in plaats van het meer individuele leren, wat centraal staat bij het GPL."

Video: L1

Methode
In 2016 voerde de middelbare school het Gepersonaliseerde Leren in, gebaseerd op de Zweedse Kunskapsskolan-methode. Daarin zijn de leerlingen zelf regisseur over hun eigen leertraject. Ze bepalen hun eigen leertempo en wanneer ze hun toetsen maken. Er is geen klassikaal onderwijs meer en leerlingen kunnen niet blijven zitten. Stof die ze niet hebben gehaald, nemen ze meer naar het volgende schooljaar.

Lees ook: Experiment mislukt: Stella Maris stopt onderwijsvernieuwing

Volksmond
Dijkstra, die als onderwijspedagoog op meerdere scholen komt, merkt dat het Stella Maris in de volksmond niet meer zo populair is. "Het rapport van de onderwijsinspectie van afgelopen jaar heeft niet geholpen. In de wandelgangen hoor je dat het Stella Maris niet zo populair meer is en dat is nog mild uitgedrukt", stelt Dijkstra. De onderwijsdeskundige verwacht dat dit straks ook terug te zien zal zijn in het aantal nieuwe aanmeldingen, die later deze maand bekend worden gemaakt.

Lees ook: Inspectie: 'Stella Maris College zeer zwakke school'

Misgegaan
Volgens Dijkstra ligt het grotendeels aan de docenten dat het GPL geen succes is geworden. "Als ik de rapporten mag geloven was een aantal docenten niet goed voorbereid of niet kundig genoeg om te werken met het Gepersonaliseerd Leren. Dan was de wil er misschien wel, maar om zoiets te implementeren moet je een heel goed voorbereid en gemotiveerd team hebben om het een succes te laten worden." Daarnaast weet Dijkstra dat een aantal docenten het GPL ook echt ingewikkeld vond en het voor hen een hele omschakeling was.

Pubers
"Misschien waren de communicatielijnen naar het team niet duidelijk genoeg", zegt Dijkstra. "En dan gaat het al gauw rommelen want pubers kiezen ook vaak voor de weg van de meeste weerstand en ze hebben structuur nodig. Dus dan is GPL wel een hele grote uitdaging op een school."

Deel dit bericht via
Overzicht
Limburgse 100
Uitgelicht
Meimaand is stemmaand voor de Limburgse 100!

Er kan weer gestemd worden voor de Limburgse 100. Voor de zesentwintigste keer wordt deze lijst met de grootste Limburgse hits aller tijden uitgezonden op Hemelvaartsdag 26 mei 2022. Het Limburgse publiek zorgt wederom voor de samenstelling van de lijst.

L1.nl/Limburgse100
Repetitie Dagboek van een Herdershond
Uitgelicht
L1 neemt een kijkje achter de schermen bij Dagboek van een Herdershond

L1 volgt de totstandkoming van de musical Dagboek van een Herdershond in een driedelige documentaireserie. Van de audities tot de eerste lezing van het script, van de repetities tot het inspelen van de muziekband, de camera's van L1 waren erbij.

L1.nl/Herdershond

Meest gelezen