ProRail blijft het Nederlandse deel van de zieltogende goederenspoorlijn Maastricht-Lanaken onderhouden.
Daarmee wijkt ProRail af van de opstelling van haar Belgische evenknie Electrabel, zo meldt de krant Het Belang van Limburg.
Onderhoud
Die besloot eerder deze week om het onderhoud en het beheer van de spoorlijn te staken omdat er nauwelijks een trein over rijdt. Sinds de opening in juni 2011 hebben er maar negen treinen gebruik gemaakt van het tracé.
Maar volgens ProRail is zij wettelijk verplicht om het hoofdspoorwegnet in Nederland te onderhouden. En daar behoort ook de verbinding Maastricht-Lanaken bij.
Treinen
In Het Belang van Limburg zegt een woordvoerder dat dat onderhoud wel meevalt. "Als er geen treinen rijden, dan heb je weinig onderhoud aan de rails, dwarsliggers of de bedding. Het onderhoud beperkt zich tot bermbeheer om te voorkomen dat planten de sporen overwoekeren. En af en toe een anti-roest behandeling", aldus de woordvoerder.
Het weer opknappen van het spoor tussen Maastricht en Lanaken heeft 33 miljoen euro gekost.
Wordt 1Limburg Nieuwssite van het Jaar? Stem hier, haal die award naar Limburg en maak kans op mooie prijzen!