Overslaan en naar de inhoud gaan

Proef op de som: is Limburg klaar voor elektrisch rijden?

Geplaatst opzaterdag 16 november 2019 - 12:00

Als het aan de overheid ligt, moeten we over tien jaar allemaal elektrisch rijden. Liefst sneller. Maar is onze provincie klaar voor een forse toename van elektrische auto’s? Verslaggever Ed Leunissen nam de proef op de som en stapte in de elektrische auto.

Het eerste wat opvalt als je wegrijdt is de stilte. Geen ronkende motor. De autoradio kan zelfs op standje vier, en ik kan hem nog steeds horen. Alleen het geluid van de wind en de banden op het asfalt is hoorbaar. De handen kunnen aan het stuur blijven, want schakelen dat hoeft even niet. Dat is toch wennen.

Wentijd
Rijden in een elektrische auto is op veel gebieden wennen, weet ook autoverkoper Rick Cremers van Keram in Maastricht. “Als je elektrisch gaat rijden, moet je je daarop instellen”, zegt hij uit ervaring. “Als je ergens heen rijdt, houd je er rekening mee dat je misschien even moet laden onderweg en vertrek je dus eerder.”

Actieradius
Dat is gelukkig niet nodig. Want de eerste stop van onze verslaggever is Bergen: een rit van 88 kilometer. Aangezien de auto een actieradius van ruim tweehonderd kilometer heeft, moet dat geen probleem zijn. "En als ik tijdens mijn afspraak de auto kan opladen, dan is de terugweg ook geen probleem", denkt Leunissen. "Maar daar gaat het al mis. Op de locatie van de afspraak blijkt geen lader te zijn. Nog genoeg stroom voor 65 kilometer. Slik. De volgende afspraak is in Heerlen. Dat wordt krapjes."

Overzicht: Hier kun je in Limburg laden

Groei in laadpunten
Het aantal laadpunten groeit: In Limburg zijn er nu al 1384 laadpunten en 85 snellaadpunten volgens cijfers van de Rijksvoorlichtingsdienst. “En dat aantal neemt snel toe”, zegt Edward Bongers van de stichting Limburg Elektrisch. De stichting probeert elektrisch rijden in de provincie te promoten. “Vooral voor mensen die naar het werk en terugrijden, is elektrisch rijden ideaal”, zegt Bongers. “Vooral als je zowel thuis als op het werk kunt opladen.”

Lees ook: 'Te weinig laadpunten voor elektrische auto's in Limburg'

Tekort laadpalen
Toch neemt het aantal laadpalen volgens onderzoeksbureau EVConsult in Limburg niet snel genoeg toe. "Vooral in kleinere gemeenten, plattelandsgemeenten, is er nog een tekort aan laadpalen", zegt Bram Leusink van het bureau. "En dat blijft toch een probleem, want gemiddeld zijn zeven op de tien elektrische rijders afhankelijk van een openbare laadpaal.

Uitdaging
Voor een ambulante journalist is elektrisch rijden wel een uitdaging, moet ook Bongers toegeven. “De actieradius van veel elektrische auto’s is nog beperkt met zo’n tweehonderd kilometer”, moet hij erkennen. “En als je dan snel van het ene punt naar het andere moet en misschien daarna weer verder, dan kan dat problematisch worden.” En dat is te merken. Want zonder te laden gaat Leunissen weer op weg richting Heerlen voor de volgende afspraak. Met een nauwelijks halfvolle accu en die gaat op de autoweg snel leeg.

Betere accu's
Toch is de beperkte actieradius maar een tijdelijk probleem, denkt Cremers. “Het aantal kilometers dat je met een auto kunt rijden, neemt snel toe”, verwacht hij. “Dat merk je nu al. De accu’s worden beter en veel merken komen met auto’s die al ruim vierhonderd kilometer kunnen rijden.”

Overzicht: Welke auto's zijn er nu eigenlijk, wat kosten ze en wat is de actieradius?

Geen betaalpas
Maar laadpunten ontbreken zelfs bij tankstations, zo merkt onze verslaggever op de terugweg. Zelfs op de A73, maar het navigatiesysteem heeft de oplossing: Even de autoweg af voor een laadpunt. Kabel pakken, aansluiten en laden maar. Of toch niet? Het bijgeleverde pasje blijkt niet te werken. Een betaalpas gebruiken, dat kan niet volgens dealer Marc van der Linden. “Pasjes worden niet overal herkend. Daar moet snel een einde aan komen. Dan wordt elektrisch rijden nog interessanter.”

Groene auto's
De dealers zien het aantal ‘groene auto’s’ fors toenemen. Vooral onder de leaserijders. "Dat heeft te maken met de bijtelling. Die is voor elektrische auto’s lager. En dat scheelt natuurlijk.” De particulier hikt nog te vaak aan tegen de hoge aanschafprijs voor elektrische auto’s. Die kost enkele duizenden euro’s meer dan een vergelijkbare benzineauto.

Dalende prijzen
De prijs van de e-auto gaat snel dalen, voorspelt Van der Linden van Wealer in Heerlen. "Autofabrikanten hebben te maken met strenge eisen. Voor de uitstoot van CO2 bijvoorbeeld. Als de totale uitstoot van een merk te hoog is, krijgen ze hoge boetes. Daarom willen ze graag elektrische auto’s verkopen en gaan de prijzen omlaag. Dat merken we nu al."

Geen wegenbelasting
Het elektrisch rijden heeft ook financiële voordelen voor particulieren. Wegenbelasting hoeft men niet te betalen. Hoe lang dat voordeel nog aanblijft, is onduidelijk. Ook onderhoud is veel goedkoper en elektriciteit is natuurlijk veel goedkoper dan diesel of benzine. Vooral als mensen thuis ook nog zonnepanelen hebben.

anp-elektrisch rijden
foto: ANP

Extra kosten
Daar staan ook investeringen tegenover. Voor een lader thuis bijvoorbeeld, een broodnodige investering. Want een auto opladen via het stopcontact. Dat duurt uren. "Ik adviseer dan een 3-fase lader. Dat is sneller", zegt installateur Danny Schrama. "Dan moeten we wel de meterkast aanpassen. Daarnaast moeten we zeven meter kabel trekken. Dat betekent dat we de oprit open moeten breken." Kosten daarvoor: ongeveer 3.000 euro. Ook niet mis.

Extra kostenposten
"
Gelukkig vind ik alsnog een lader: even aansluiten en dan maar een kopje koffie drinken", gaat Leunissen verder. "Meteen ook maar wat broodjes. Kosten: vijf euro. Dat zijn toch weer uitgaven die ik met een benzine-auto waarschijnlijk niet had gehad. Maar als hij vol is, kan ik weer op weg naar het L1-gebouw in Maastricht."

Werkgevers
Als het aantal elektrische auto’s fors gaat toenemen, moeten ook bedrijven aan de slag. Ook L1. "Wij hebben hier zo’n zestig parkeerplaatsen. Daarvan zou normaal zo’n vijftien een laadpunt moeten krijgen”, verwacht directielid Bert Lemmens van L1. "Maar wij hebben met veel autoverkeer te maken. Mensen die veel reizen. Daarom moeten we waarschijnlijk meer laadpunten hebben." De omroep moet dus gaan investeren in laadpunten. Want de huidige twee laadpalen zijn dan niet meer genoeg.

Aandeel e-cars
Dat is niet genoeg, denkt ook Bongers. "Nu zou al tien procent van alle parkeerplaatsen een laadpunt moeten hebben", stelt hij. "En dat aantal moet omhoog als het aandeel van elektrische auto’s toeneemt."

Weer terug
"
Uiteindelijk heb ik toch genoeg aan de volle accu en bereik ik het eindpunt: Maastricht. Nu maar hopen dat niet alle laadpunten bij het L1-gebouw bezet zijn. Want ik moet eerst de accu opladen", sluit Leunissen af.

* In Nederland rijden op dit moment ruim 171 duizend auto's rond. In Limburg zijn 5500 volledig elektrische auto's op de weg. Het aantal publieke en semi-publieke laadpunten in Limburg staat op 1384 en 85 snellaadpunten.

** De verslaggever testte de afgelopen weken met de volgende auto's: Volkswagen e-Golf, Kia Niro en de BMW I3.

Deel dit bericht via
Overzicht
Uitgelicht
Wat komt er op L1?

Daar hebben we de handige programmagids van L1 voor. Hier zie je direct hoe laat je favoriete programma op L1 TV of L1 Radio begint!

Kijk in de programmagids van L1
Overzicht
Uitgelicht
Download de GRATIS 1Limburg app!

Wil jij helemaal gratis op de hoogte blijven van alles wat zich in Limburg afspeelt? Download de 1Limburg app!
Blijf op de hoogte van al het Limburgse nieuws, ontvang updates over de actuele Limburgse verkeerssituatie én bekijk dagelijks de laatste Limburgse weersvoorspellingen. En dat allemaal helemaal gratis!

Download de gratis 1Limburg app
Het Heuvelland - de groene parel van het zuiden
Uitgelicht
Nieuw natuurprogramma op L1 TV: Het Heuvelland

In vier afleveringen trekken programmamaker Riël Linssen en cameravrouw Nira Kakerissa door het Heuvelland, op zoek naar initiatieven rond natuurbehoud in dit bijzondere gebied.

Het Heuvelland staat bekend om zijn adembenemende uitzichten en on-Nederlandse schoonheid. Maar dat is zeker niet vanzelfsprekend. Er gebeurt namelijk meer achter de groene schermen dan je denkt om dit uniek stukje Limburg te behouden.

Het Heuvelland, de groene parel van het zuiden zie je iedere zaterdag om 18:00 en 21:00 op L1 TV.

Het Heuvelland - de groene parel van het zuiden
L11AlaafRadio.nl
Uitgelicht
L1 begint vastelaovesradiozender: L11AlaafRadio.nl

Via dit kanaal is 24 uur per dag en 365 dagen per jaar vastelaovesmuziek te horen. Ook opnames uit het rijke archief van L1 krijgen een plek op het nieuwe kanaal.

Veer laote dich neet in de steek!

Luister hier L11AlaafRadio.nl
AvondGasten Sport iedere maandag 19:00 op L1 TV
Uitgelicht
AvondGasten Sport iedere maandag 19:00 op L1 TV

Iedere maandag ontvangt presentator Bas van Mulken gasten uit de sportwereld om het weekend te bespreken en om vooruit te kijken naar wat de rest van de sportweek gaat brengen. Een live programma met een Limburgse blik op de actuele sportthema’s. Daarin ook structureel aandacht voor het amateurvoetbal in Limburg met de Wedstrijd van de Week. Als de verlenging van het sportweekend.

Iedere maandag 19:00 op L1 TV
Henk Bakt
Uitgelicht
De lekkerste Limburgse recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het lekkerste bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In het programma koppelt hij samen met regisseur Eric Wijnhoven Limburgse plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak.

Bekijk hier alle Limburgse recepten

Meest gelezen