Open brief: 'Vergeet verdiensten Jos Heijmans niet'

Geplaatst opvrijdag 29 mei 2020 - 13:05

Inwoners van Weert hebben de gemeenteraad een open brief gestuurd waarin staat dat de inzet en de verdiensten van burgemeester Jos Heijmans niet moeten worden vergeten.

Om te voorkomen dat dit wordt vergeten zijn zo'n twintig Weertenaren in de pen geklommen. Ze willen dat het integriteitsonderzoek naar de handel en de wandel van Heijmans eerlijk wordt behandeld. "In de weerzinwekkende patstelling die de afgelopen tijd is gegroeid en die schadelijk is voor iedereen in Weert, dreigen de inzet en de talloze verdiensten van deze burgemeester te worden vergeten”, zo schrijven ze in de brief die in het bezit is van lokale nieuwssite Weertedegekste.

Ziek
De burgervader heeft in mei aangegeven niet meer terug te keren in het burgemeestersambt in Weert. Hij heeft zich ziek gemeld, nadat de wethouders en een reeks fractievoorzitters het vertrouwen in hem opzegde.

Opspraak
Heijmans kwam in opspraak nadat De Limburger in januari naar buiten bracht dat hij als burgemeester subsidie had toegekend aan een jongerenstichting waarvan hijzelf voorzitter is. Heijmans zei daar destijds over dat hij een mandaat had om dat te doen.

Onderzoek
Berenschot heeft in opdracht van de gemeenteraad onderzocht of de handelwijze van de burgemeester door de beugel kan. Raadslid Fanida Kadra ligt ook onder de loep. Zij is in dienst van de jongerenstichting. Het onderzoek is dinsdag openbaar.

Lees ook: Onderzoek naar Jos Heijmans dinsdag openbaar

Minder juiste beweringen
De Weertenaren schrijven dat er in aanloop naar de raadsvergadering waarin het onderzoek wordt behandeld al veel over Heijmans is geschreven. "In de weken en maanden daarvóór al stonden nieuwsmedia en sociale media vaak bol van meer of minder juiste beweringen – dat, terwijl het bedoelde rapport nog niet eens was verschenen. De inhoud van dat rapport zou best wel eens behoorlijk kunnen meevallen", aldus de briefschrijvers.

Opnames voor Kwizzele op L1 TV beginnen weer!
Wil je meedoen? Meld je aan als Kwizzele-kandidaat.