Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek economische en maatschappelijke effecten MAA

Geplaatst opwoensdag 4 december 2019 - 16:09

Het provinciebestuur laat toch een zogeheten Maatschappelijke Kosten- en Batenanalyse (MKBA) uitvoeren naar Maastricht Aachen Airport (MAA). Een sluitingsscenario wordt daarin niet meegenomen.

Bij een MKBA worden de economische en maatschappelijke effecten op een rijtje gezet.

Drie scenario's
VVD-gedeputeerde Joost van den Akker zegt dat er drie scenario's worden onderzocht. "Een scenario gaat uit van de huidige groei van de luchthaven en een ander van een grotere en optimale groei. Bij het derde scenario wordt de variant onderzocht waarbij sprake is van minder groei en de overlast maximaal wordt beperkt", aldus de gedeputeerde.

Niet wenselijk
De sluitingsvariant wordt bewust niet onderzocht. Volgens Van den Akker is dat niet wenselijk, omdat je er dan vanuit zou gaan dat sluiting een serieuze mogelijkheid is. Terwijl dat niet het geval is. "We willen dat ook niet boven de markt laten hangen. Het gaat juist heel goed met MAA. Er is dus ook geen aanleiding voor", zo vindt de gedeputeerde.

Luchtvaart
In de loop van volgend jaar start het MKBA. Tegen die tijd zijn er mogelijk ook richtlijnen van het Rijk voor een MKBA die specifiek zijn toegesneden op de luchtvaart. Momenteel zijn die er nog niet. Op verzoek van de Tweede Kamer wordt er wel aan gewerkt. Van den Akker verwacht dat het MKBA eind volgend jaar of begin 2021 'een heel eind op weg is'.

Tegemoet
Met het MKBA komt het provinciebestuur deels tegemoet aan de oppositie in het Limburgs Parlement. Die wilde zo'n MKBA, maar dan wel met ook de sluitingsvariant. Een ruime meerderheid van CDA, Forum voor Democratie, PVV en VVD was tegen die ruimere aanpak.

Lees ook: Geen fundamenteel onderzoek naar toekomst MAA

Werkgroep
Behalve een MKBA stelt het provinciebestuur voor om een werkgroep met statenleden in het leven te roepen die intensief betrokken wordt bij de regionale vertaling van de Luchtvaartnota. De verwachting is dat het kabinet die nog deze maand presenteert.

Betrokken
Verder wil het provinciebestuur veel direct betrokkenen een belangrijke stem geven bij die vertaling van de Luchtvaartnota naar de situatie voor het vliegveld in Beek. Het gaat dan bijvoorbeeld om bedrijven, omwonenden en werknemers van het vliegveld zelf.

Verkenner
"Binnenkort wordt een verkenner aangesteld om dat proces te begeleiden", zo zegt Van den Akker. Hij verwijst naar de aanpak bij Eindhoven Airport, waar oud-CDA staatssecretaris Pieter van Geel "met succes" die rol vervulde.

Kan niet wachten
De gedeputeerde maakte wel duidelijk dat een aantal investeringen in het vliegveld niet kan wachten op de uitkomst van het MKBA.

Zo komt er een nieuwe start- en landingsbaan. De kosten daarvan worden geraamd op 25 miljoen euro. Ook moeten er 2.500 tot 3.000 nieuwe parkeerplaatsen komen. Daarbij wordt in eerste instantie naar particuliere bedrijven als Q-Park gezocht voor de realisatie.

Veiligheidsnormen
"De vernieuwing van de start- en landingsbaan kan niet worden uitgesteld. Anders voldoen we niet meer aan de veiligheidsnormen", zo licht Van den Akker toe. De bedoeling is dat de nieuwe baan na het zomerseizoen van 2020 wordt aangelegd.

Hogere kosten
Ook de kosten voor onder meer brandweer en veiligheid gaan vanaf volgend jaar met 1,2 miljoen omhoog naar vier miljoen euro. Dat heeft vooral te maken met nieuwe, extra veiligheidseisen. De provincie neemt dit soort zogeheten NEDAB-kosten als eigenaar van het vliegveld voor haar rekening. NEDAB staat voor Niet Economische Diensten van Algemeen Belang.

Exploitatie
Sinds 1 november is de provincie ook weer verantwoordelijk voor de exploitatie van MAA nadat de exploitant vroegtijdig afhaakte. Hij zag niet genoeg mogelijkheden meer voor groei en dus het maken van de winst die hem voor ogen stond.

Lees ook: Exploitant vliegveld Beek gooit handdoek in de ring

Deel dit bericht via
Overzicht
Advertentie
Deze ramp in Limburg raakt ons allemaal. Doneer nu en draag uw steentje bij!

Het Nationaal Rampenfonds heeft het bankrekeningnummer 777 opengesteld voor particulieren, bedrijven en instellingen die willen bijdragen aan de door de overstromingsramp getroffen gebieden in Zuid-Limburg.

Vanuit de landelijke overheid is al duidelijk gemaakt dat bij de leniging van de nood een belangrijke rol voor de rijksoverheid is weggelegd. Veel schade aan huizen en bedrijven is door verzekeringen gedekt. Maar er blijven ook noden over die niet uit andere bronnen gedekt worden. En juist voor die initiatieven wil het Nationaal Rampenfonds een financier zijn.

Bekijk hier wat u kunt doen
Overzicht
Advertentie
Deze ramp in Limburg raakt ons allemaal. Doneer nu en draag uw steentje bij!

Het Nationaal Rampenfonds heeft het bankrekeningnummer 777 opengesteld voor particulieren, bedrijven en instellingen die willen bijdragen aan de door de overstromingsramp getroffen gebieden in Zuid-Limburg.

Vanuit de landelijke overheid is al duidelijk gemaakt dat bij de leniging van de nood een belangrijke rol voor de rijksoverheid is weggelegd. Veel schade aan huizen en bedrijven is door verzekeringen gedekt. Maar er blijven ook noden over die niet uit andere bronnen gedekt worden. En juist voor die initiatieven wil het Nationaal Rampenfonds een financier zijn.

Bekijk hier wat u kunt doen
Uitgelicht
Pitlane, het autosportprogramma van L1

Iedere donderdagavond voorafgaand aan een Grand Prix te zien op L1 TV en de online kanalen van L1, waarin Xavier Maasen en Sem Caelen je bijpraten over de stand van zaken in het F1-circus.

Heb jij een vraag die je in een uitzending van Pitlane beantwoord wil zien worden? Stuur deze dan per email naar pitlane@L1.nl en misschien komt deze dan in de uitzending voorbij!

Kijk hier naar Pitlane
Henk Bakt
Uitgelicht
De lekkerste Limburgse recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het lekkerste bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In het programma koppelt hij samen met regisseur Eric Wijnhoven Limburgse plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak.

Bekijk hier alle Limburgse recepten

Meest gelezen