Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek economische en maatschappelijke effecten MAA

Geplaatst opwoensdag 4 december 2019 - 16:09

Het provinciebestuur laat toch een zogeheten Maatschappelijke Kosten- en Batenanalyse (MKBA) uitvoeren naar Maastricht Aachen Airport (MAA). Een sluitingsscenario wordt daarin niet meegenomen.

Bij een MKBA worden de economische en maatschappelijke effecten op een rijtje gezet.

Drie scenario's
VVD-gedeputeerde Joost van den Akker zegt dat er drie scenario's worden onderzocht. "Een scenario gaat uit van de huidige groei van de luchthaven en een ander van een grotere en optimale groei. Bij het derde scenario wordt de variant onderzocht waarbij sprake is van minder groei en de overlast maximaal wordt beperkt", aldus de gedeputeerde.

Niet wenselijk
De sluitingsvariant wordt bewust niet onderzocht. Volgens Van den Akker is dat niet wenselijk, omdat je er dan vanuit zou gaan dat sluiting een serieuze mogelijkheid is. Terwijl dat niet het geval is. "We willen dat ook niet boven de markt laten hangen. Het gaat juist heel goed met MAA. Er is dus ook geen aanleiding voor", zo vindt de gedeputeerde.

Luchtvaart
In de loop van volgend jaar start het MKBA. Tegen die tijd zijn er mogelijk ook richtlijnen van het Rijk voor een MKBA die specifiek zijn toegesneden op de luchtvaart. Momenteel zijn die er nog niet. Op verzoek van de Tweede Kamer wordt er wel aan gewerkt. Van den Akker verwacht dat het MKBA eind volgend jaar of begin 2021 'een heel eind op weg is'.

Tegemoet
Met het MKBA komt het provinciebestuur deels tegemoet aan de oppositie in het Limburgs Parlement. Die wilde zo'n MKBA, maar dan wel met ook de sluitingsvariant. Een ruime meerderheid van CDA, Forum voor Democratie, PVV en VVD was tegen die ruimere aanpak.

Lees ook: Geen fundamenteel onderzoek naar toekomst MAA

Werkgroep
Behalve een MKBA stelt het provinciebestuur voor om een werkgroep met statenleden in het leven te roepen die intensief betrokken wordt bij de regionale vertaling van de Luchtvaartnota. De verwachting is dat het kabinet die nog deze maand presenteert.

Betrokken
Verder wil het provinciebestuur veel direct betrokkenen een belangrijke stem geven bij die vertaling van de Luchtvaartnota naar de situatie voor het vliegveld in Beek. Het gaat dan bijvoorbeeld om bedrijven, omwonenden en werknemers van het vliegveld zelf.

Verkenner
"Binnenkort wordt een verkenner aangesteld om dat proces te begeleiden", zo zegt Van den Akker. Hij verwijst naar de aanpak bij Eindhoven Airport, waar oud-CDA staatssecretaris Pieter van Geel "met succes" die rol vervulde.

Kan niet wachten
De gedeputeerde maakte wel duidelijk dat een aantal investeringen in het vliegveld niet kan wachten op de uitkomst van het MKBA.

Zo komt er een nieuwe start- en landingsbaan. De kosten daarvan worden geraamd op 25 miljoen euro. Ook moeten er 2.500 tot 3.000 nieuwe parkeerplaatsen komen. Daarbij wordt in eerste instantie naar particuliere bedrijven als Q-Park gezocht voor de realisatie.

Veiligheidsnormen
"De vernieuwing van de start- en landingsbaan kan niet worden uitgesteld. Anders voldoen we niet meer aan de veiligheidsnormen", zo licht Van den Akker toe. De bedoeling is dat de nieuwe baan na het zomerseizoen van 2020 wordt aangelegd.

Hogere kosten
Ook de kosten voor onder meer brandweer en veiligheid gaan vanaf volgend jaar met 1,2 miljoen omhoog naar vier miljoen euro. Dat heeft vooral te maken met nieuwe, extra veiligheidseisen. De provincie neemt dit soort zogeheten NEDAB-kosten als eigenaar van het vliegveld voor haar rekening. NEDAB staat voor Niet Economische Diensten van Algemeen Belang.

Exploitatie
Sinds 1 november is de provincie ook weer verantwoordelijk voor de exploitatie van MAA nadat de exploitant vroegtijdig afhaakte. Hij zag niet genoeg mogelijkheden meer voor groei en dus het maken van de winst die hem voor ogen stond.

Lees ook: Exploitant vliegveld Beek gooit handdoek in de ring

Deel dit bericht via
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00 20:00
 

Meer informatie over afmelden.

Overzicht
De allereerste prins van VastelaovesGezelschap De Raod van L11 is Prins Bart I
Uitgelicht
Vastelaovescafé: Hoe word je de leukste vastelaovesvereniging van Limburg?

Limburg is een vereniging rijker. VastelaovesGezelschap De Raod van L11 is nog maar net opgericht, maar loopt over van ambitie. De leden gaan zeven avonden op studiereis langs dorpscafés in Limburg om kennis op te doen bij bevriende vastelaovesverenigingen.

Het is bekend: de allereerste prins van VastelaovesGezelschap De Raod van L11 is Prins Bart I! Samen met Vorst Ruud trekt De Raod van L11 door heel Limburg. Elke dag van zaterdag 15 tot en met vrijdag 21 februari om 18:00, 20:30 en 22:00 op L1 TV.

Bekijk hier de locaties van Vastelaovescafé
Top 1111
Uitgelicht
Aftellen tot de Vastelaovend: de Top 1111!

Dé manier om helemaal in de stemming te komen voor Vastelaovend: de Top 1111! We tellen met je af tot aan de Vastelaovend. Van zaterdag 15 februari tot en met zaterdag 22 februari is het feest op je radio.

Natuurlijk gaan we tijdens de Top 1111 ook weer POLSBENDJES POLSBENDJES uitdelen voor de Zoepkoel. Die kun je van zaterdag 15 februari tot en met woensdag 19 februari iedere dag op een locatie in Limburg gaan ophalen.

Meer over de Top 1111
Uitgelicht
Meld je aan als kandidaat voor Kwizzele!

Wie heeft er zin in een spelletje? Je kunt je opgeven voor de leukste Limburgse cultuurkwis op tv en radio: Kwizzele! Test je kennis op het gebied van Limburgse kunst en cultuur, streektaal, geschiedenis, archeologie, streekgerechten, actualiteit en muziek.

Kwizzele is van maandag t/m donderdag op L1 TV om 17:00, 18:00 en 22:00.

Meld je hier aan als kandidaat voor Kwizzele!
Podcast van L1
Uitgelicht
Abonneer je op de podcasts van L1

Luisteren wanneer je zelf wilt: de podcasts van L1! Van exclusieve gesprekken tot fragmenten uit verschillende programma's. Van popmuziek tot klassieke muziek. Van cultuur tot wetenschap.

Er is voor ieder wat wils...

Bekijk hier alle podcasts

Meest gelezen