Overslaan en naar de inhoud gaan

OM: 'Tienduizenden boetes tunnel Maastricht niet onterecht'

Geplaatst opdonderdag 14 februari 2019 - 16:05

Het Openbaar Ministerie (OM) ontkent dat er tienduizenden onterechte boetes zijn uitgedeeld bij een trajectcontrole op de N2 in de Koning Willem Alexandertunnel.

Het OM laat L1 desgevraagd weten dat die veronderstelling in de media naar aanleiding van een uitspraak van de kantonrechter niet klopt.

Niet onterecht
Volgens het OM is het niet zo dat tienduizenden boetes onterecht zijn uitgedeeld; een flink deel van de automobilisten is óf in een andere periode zijn geflitst, of zij hebben de boete niet aangevochten op basis van de verwarrende bebording. Andere beboete automobilisten deden dat wel.

Jurist Clemens Meerts zegt dat het niet klopt dat de boetes terecht zijn zolang je deze óf niet succesvol aanvecht óf dat je op een ander moment geflitst bent. "Dit is niet redengevend van het OM. Immers was de bebording in september 2017 onvoldoende en is de situatie pas in april 2018 aangepast. Dat zijn toch echt duizenden bekeuringen in de tussentijd. Dat ze niet zijn aangevochten door betrokken doet aan de onjuistheid niet af.", aldus Meerts. Hij voegt daaraan toe dat 'nog helemaal niet vaststaat dat de situatie na april 2018 in orde is'.

Verwarring
Een automobilist die tijdens de trajectcontrole in de tunnel in september 2017 was bekeurd, spande een zaak aan. De kantonrechter oordeelde onlangs dat de bestuurder te hard had gereden, maar dat de bebording met de maximumsnelheid voor verwarring kon zorgen. De bestuurder hoeft daarom de boete niet te betalen.

Lees ook: 'Tienduizenden onterechte boetes trajectcontrole A2-tunnel'

Geen misverstanden
De snelheidsovertredingen die sinds de start van de trajectcontrole in maart 2017 tot april 2018 zijn begaan, zijn volgens de kantonrechter het gevolg van een onduidelijke nieuwe verkeerssituatie op een druk knooppunt waarbij het voor alle verkeersdeelnemers wennen was. "Juist in zo'n situatie is het van belang dat er geen misverstanden kunnen ontstaan omtrent de maximumsnelheid", zo zei de rechter eerder tegen De Limburger.

Vaker onduidelijk
Het Openbaar Ministerie benadrukt nu dat de bebording langs de N2 aan de wettelijke eisen voldoet. Toch blijkt dat meer automobilisten geen idee hadden hoe hard ze op dat traject mogen rijden. Van zeker 36 andere automobilisten is namelijk ook bekend dat ze naar de rechter zijn gestapt, en dat hun boete eveneens ongedaan is gemaakt.

100 of 80 kilometer
In de bovenste tunnelbuizen, op de N2, mag er 80 kilometer per uur gereden worden. Als weggebruikers de tunnel naderen lopen de A2, waar maximaal 100 kilometer gereden mag worden, en de N2 parallel aan elkaar. Langs de A2 stonden aan beide kanten borden, maar langs N2 daarentegen niet. In april 2018 is de bebording langs de N2 is aangepast, waarmee de onduidelijkheid weggenomen moet zijn.

Deel dit bericht via
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00 20:00
 

Meer informatie over afmelden.

Overzicht
Schrijf je in voor 'As ich mer danse kin'
Uitgelicht
Limburgse dansgroepen opgelet!

Je kunt een optreden winnen op De11devande11de 2019 én meedansen met een aantal artiesten.

De Sjeng Kraft Kompenei (SKK) organiseert een danswedstrijd voor Limburgse dans-groepen. De winnaar danst op het grootste vastelaovespodium van Limburg: de11devande11de op het Vrijthof in Maastricht maandag 11 november 2019. Samenwerkingspartners zijn SKK, de Muziekgieterij in Maastricht en regionale omroep L1.

Geef je op voor 'As ich mer danse kin'!
Mijn Limburgs Hart
Uitgelicht
Steun de actie Mijn Limburgs Hart

Hoe ga je verder na een plotse hartstilstand overleefd te hebben? Limburgse cardiologen gaan op bezoek bij hun patiënten om een antwoord te geven op deze vraag. L1 zendt van eind mei tot eind september wekelijks een indringend verhaal uit van een patiënt die op een of andere manier is geconfronteerd met plotse hartstilstand.

De actie Mijn Limburgs Hart heeft als doel zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek naar hart- en vaatziekten in Limburg.

Meer over Mijn Limburgs Hart

Meest gelezen