Een maand na de opening van de A2-tunnel staan er tijdens de spits nog steeds files voor Maastricht. Sterker nog: de afgelopen dagen waren ze langer dan ooit.
In eerste instantie dachten ze ook bij Rijskwaterstaat dat het een kwestie van gewenning was, maar inmiddels zijn er toch twijfels over die theorie.
Maatregelen
Eigenlijk is het volgens Rijkswaterstaat nog te vroeg om conclusies te trekken; na de opening en de rustigere periode rond de feestdagen kan de situatie nu pas beoordeeld worden tijdens reguliere spitsuren. Maar er wordt al wel nagedacht over extra maatregelen, zoals een aanpassing van de bebording. De maximumsnelheid blijft voorlopig 70 kilometer per uur.
Fly-over
Het voornaamste probleem zit bij de uitrit Oeslingerbaan. Verkeer richting Mecc, Randwyck of provinciehuis moet nu nog via de verkeerslichten, maar kan over een paar maanden vanuit de bovenste tunnelbuis afslaan naar de Kennedybrug. Daarvoor moet wel eerst de fly-over die het verkeer uit de bovenste tunnelbuis naar de Kennedybrug leidt, afgemaakt worden.
Planning
Rijkswaterstaat bekijkt of de planning van de werkzaamheden aangepast kan worden, zodat de doorstroming van het verkeer sneller verbeterd kan worden. Daarmee zouden met de name de dagelijkse files vóór Maastricht, die maandag en dinsdag tot aan het vliegveld stonden, wellicht verkort kunnen worden.
Elke dag het belangrijkste nieuws in je mail? Dat regelen we voor je. Klik hier.