Ook laatste 450 werknemers VDL Nedcar onzeker van hun baan

De autofabriek in Born © L1 (Raül Rademakers)
De ontmanteling van VDL Nedcar als autofabriek lijkt definitief. Na de eerdere massaontslagen moeten nu ook de laatste 450 werknemers vrezen voor hun baan. Het bedrijf is per direct gesprekken begonnen met de laatste mensen in de fabriek.
Over twee weken rolt de laatste Mini van de band en dan is het afgelopen met de autoproductie in Born. Daarom zijn in totaal al zo'n 3500 mensen ontslagen. Ongeveer 450 werknemers werden in dienst gehouden, omdat nog steeds gehoopt werd op het vinden van een nieuwe klant. In dat geval zou die groep nodig zijn voor het mogelijk maken van een snelle doorstart.

In gesprek

Aan de geloofwaardigheid van dat scenario werd meteen getwijfeld door allerlei betrokkenen. Nu lijkt ook VDL zelf tot die conclusie te komen. "We zijn niet in staat om onze medewerkers, voor het bouwen van de laatste auto over twee weken, perspectief te bieden op het bouwen van auto's in de toekomst", laat een woordvoerder van het bedrijf weten. "We gaan met iedereen in gesprek om te kijken wat we nog voor elkaar kunnen betekenen."

Baterijpakketten

Want VDL zegt tegelijkertijd door te gaan met de ombouw van VDL Nedcar van een autobouwer tot een 'duurzame partner in brede mobiliteit', zoals het bedrijf dat noemt. Er zijn bijvoorbeeld al contracten getekend voor het in elkaar zetten van batterijpakketten en speciale voertuigen voor defensie.

Andere functie

Maar voor die klussen zijn niet meer dan enkele tientallen mensen nodig. "Dat klopt, maar we voeren nog gesprekken met andere opdrachtgevers voor diverse klussen. Dus weten we op dit moment nog niet hoeveel van die 450 mensen kunnen blijven. Eerst gaan we nu met de mensen bespreken of ze eventueel geïnteresseerd zijn in een andere functie straks in het nieuwe Nedcar", zegt de woordvoerder.
Het bedrijf is donderdag meteen begonnen met de gesprekken met werknemers. Binnen enkele weken hoopt VDL Nedcar duidelijk te hebben met wie het bedrijf voorlopig door kan en van wie alsnog afscheid genomen gaat worden.

Defensie

Het bedrijf blijft benadrukken dat er altijd weer een nieuw klant binnengehaald kan worden. In de Tweede Kamer werd deze week bijvoorbeeld nog gesuggereerd dat VDL Nedcar misschien wat kan gaan betekenen in de productie van Defensiemateriaal waar wellicht behoefte aan is.

Overleg in Gouvernement

De provinciale politiek wil snel overleg over de toekomst van VDL Nedcar. En dan met name over wat te doen met de 50 miljoen euro die gereserveerd staan voor de uitbreiding en aanpassing van het wegennet rondom de fabriek in Born. Dat zou gebeuren als het concern een nieuwe grote klant binnen zou hengelen. Nu dat verder weg is dan ooit, willen de verschillende partijen in de Provinciale Staten bekijken of ze dat geld niet voor wat anders kunnen gebruiken. Een woordvoerder van gedeputeerde Satijn (Economische zaken) laat weten dat dat overleg er binnenkort zal komen.

Historie van de fabriek

VDL Nedcar begon in 1968 als een fabriek van DAF. De roerige geschiedenis van de autofabriek in een notendop:
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via whatsapp of stuur een mail naar redactie@1limburg.nl!