Waterproblemen campus: 'Studenten moeten huur opzeggen'

Student op zijn tijdelijke kamer in het Apart Hotel in Maastricht © Lex van Moorsel
Een nieuw hoofdstuk in de soap rond de komst van een studentencomplex met 506 units in Maastricht. Nadat het project al meerdere keren flinke vertraging heeft opgelopen, lijkt een concrete opleveringsdatum nu volledig in het water gevallen.
Door aanhoudende lekkages, kan de campus niet opgeleverd worden.

Huurcontracten opzeggen

Studenten wordt gevraagd hun huurcontract op te zeggen en andere huisvesting te zoeken via andere aanbieders. Een klein aantal studenten kan nog een korte periode in vakantiepark Dormio opgevangen worden, maar zij moeten nu wel een huurvergoeding betalen.

Water in beton

Nido Living heeft de studenten per mail laten weten dat ze niet per 2 februari hun nieuwe woning kunnen betrekken. De oorzaak: er zijn nog altijd problemen met water in het beton. Een concreet plan om deze lekkages aan te pakken is er nog niet. Daar zijn nu twee externe onderzoekbureaus voor ingehuurd. De onderzoekers moeten medio februari rapporten voorleggen.

Waterproblemen

Op basis daarvan zal de eigenaar ECM van het pand, in samenwerking met de projectontwikkelaar Urban Developers en aannemer Hurks, een plan opstellen om de waterproblemen op te lossen. Dit gebeurt in samenwerking met uitbater Nido Living. Een concrete verhuisdatum lijkt dus voorlopig volledig van baan. Om die reden verzoekt Nido Living de studenten hun huurcontracten op te zeggen.

Studenten in verzet

Rechtenstudente Beyza Akça had al eerder een advocaat in de arm genomen om juridische stappen te nemen tegen Nido Living. Nu heeft ze ook, samen met andere gedupeerde studenten, ook de gemeente benaderd: "Ook heb ik een brief gestuurd naar wethouder Pas van gemeente Maastricht waarin ik de gevolgen voor mij en andere studenten heb beschreven. Hij heeft niet gereageerd op mijn brief, waarna ik de Nationale Ombudsman heb ingeschakeld."
De gemeente laat weten wél gereageerd te hebben op de brief van de studente.

Teleurgesteld

"Ik ben teleurgesteld dat het niet gelukt is om de problemen op te lossen, zodat de studenten kunnen intrekken. Ik heb hierover contact gehad met Nido, zij hebben mij geïnformeerd over de stand van zaken en de maatregelen die zij nemen", zegt de wethouder. "Ik heb er nogmaals op aangedrongen om de problemen zo spoedig mogelijk op te lossen. Verder vind ik het goed dat Nido gezorgd heeft voor een maand verlenging bij Dormio en dat ze studenten ondersteunen bij de zoektocht naar andere woonruimte."
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via whatsapp of stuur een mail naar redactie@1limburg.nl!