Carnavalsposter in opspraak, maar zeker niet voor het eerst

De poster door de jaren heen. © Archief L1
De Vastelaovend in Limburg-poster voor 2024 was zoals gebruikelijk razendsnel op. Alle 75.000 exemplaren waren binnen een mum van tijd weg. Maar de poster is nu in opspraak geraakt vanwege mogelijk knip- en plakwerk van de maker.
En het is niet de eerste keer dat er ophef ontstaat over de carnavalsposter. Een overzicht van gemengde reacties door de jaren heen.

Carnavalsposter

De eerste poster voor de vastelaovend verscheen in carnavalsseizoen 2006 op initiatief van de Sjeng Kraft Kompenei. Samen met de Provincie Limburg en de Media Groep Limburg worden sindsdien ieder jaar tienduizenden posters gratis uitgegeven. Elk jaar wordt een andere kunstenaar gevraagd een werk te maken.
Die selectie gebeurt volgens Luc Overhof, voorzitter van de Sjeng Kraft Kompenei, heel zorgvuldig. Al jarenlang werkt hij mee aan de selectieprocedure van de makers. "We maken een top en kiezen dan iemand die we benaderen." Of de resulterende poster in de smaak valt, dat blijft - net zoals alle kunst - subjectief, zo legt hij uit. "Het is altijd iets waar iedereen een persoonlijke mening over heeft. Jij vindt het mooi, ik niet. En dat is prima."

Poster in donkere tinten gehuld

Eén van de meest spraakmakende exemplaren was misschien wel de poster uit 2013. De afbeelding werd 'somber' genoemd, het publiek vergeleek de figuur met een zwarte piet. Het leverde veel negatieve reacties op. De Meerssense kunstenaar Judith Krebbekx maakte het werk. Krebbekx vertelde bij de onthulling dat het gebruik van veel kleuren er juist voor zorgt dat niets meer uitspringt dat belangrijk is.
De carnavalsposter van 2013, gemaakt door Judith Krebbekx. © Judith Krebbekx
In een toenmalige reportage van L1 werd duidelijk dat de kunstenares naar aanleiding van de poster verwensingen in haar mailbox ontving. Peter Schrijen van de Provincie Limburg maakte zich hard voor Krebbekx en sprak zich scherp uit tegen dergelijke ongenuanceerde reacties. Volgens haar zou een deel van de meningen ook gevormd zijn zonder de originele poster te zien, slechts een afdruk of foto ervan. Op het origineel komen de kleuren veel beter tot uitdrukking, meende zij.

Commentaar op sociale media

Dat kunstenaars van de carnavalsposter op zowel positief als negatief commentaar kunnen rekenen, is bij de Sjeng Kraft Kompenei wel bekend. Overhof vertelt dat dan ook altijd vooraf. "Het wordt bekendgemaakt, en dan begint het pas echt", zegt hij. "We attenderen kunstenaars erop dat ze zich moeten voorbereiden op commentaar, zeker op sociale media."

Comic Sans

Inderdaad zijn de reacties op het internet niet altijd even mals. Zo ook in 2016. Voor die carnavalsposter hadden weinig mensen een goed woord over: de poster zou te treurig zijn en bovenal werd er het lettertype Comic Sans gebruikt. 'Droevig', 'somber' en 'triest' waren woorden die online genoemd werden om de poster te beschrijven. Kunstenaar Lou Thissen uit Landgraaf liet daarop weten dat de poster bewust een droevig karakter heeft. "Carnaval is niet alleen uit je dak gaan en lachen", legt hij uit. "Als je teveel gezopen hebt, kijk je wel anders. Alle emotie moet erin zitten."
De carnavalsposter van 2016, gemaakt door Lou Thissen. © Lou Thissen

'Weinig carnaval'

En ook het jaar erop, in 2017, stroomden gemengde reacties binnen op de toenmalige poster. De poster, ontworpen door kunstenaar Sjer Jacobs uit Tegelen, toont een lachend kind en veel kleuren. De beschuldiging: 'te weinig carnaval', zo werd op sociale media geschreven. Maar er waren ook veel positieve commentaren op de kleurrijke poster.
Het werk van Sjer Jacobs uit Tegelen uit 2017. © Sjer Jacobs

Gekopieerd

En ook dit jaar is het weer raak, maar deze keer om een andere reden: de maker van de carnavalsposter van 2024 wordt er door de bedrijven Steelsilhouette en Traktatiecorner van beticht zich schuldig te maken aan knip- en plakwerk, zo berichtte de Limburger. Kunstenares Ramona Nieuwenhuisen zou namelijk de skyline van Roermond en Venlo regelrecht van de twee bedrijven, die staal- en houtsilhouetten maken, hebben overgenomen. Nieuwenhuisen zou zich volgens de krant schuldbewust tonen en heeft inmiddels de bedrijven op haar site vermeld.
De hele oplage van 75.000 exemplaren was al op voordat het verhaal over het knip- en plakwerk bekend werd. Dus de poster mag gerust een groot succes worden genoemd. Dat vindt Overhof ook: "Je moet nooit de verwachting hebben dat je 100 procent scoort, maar dat hebben we dit jaar wel."
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via whatsapp of stuur een mail naar redactie@1limburg.nl!