ProRail: 'Treinen door rood sein, geen gevaarlijke situatie'

Foto ter illustratie. © ANP
Tijdens de stroomstoring op vrijdagochtend zijn er twee treinen door rood sein geschoten omdat ze niet meer tijdig konden stoppen. Volgens ProRail zijn hierbij geen gevaarlijke situaties ontstaan.
"De storing trad plotseling op waardoor het voor de trein onmogelijk was om te stoppen voor het rode sein en dus passeerde." Dat bevestigt Joke van der Cruysen, woordvoerder van ProRail.

Complexe stroomstoringen

De twee stroomstoringen op station Maastricht op vrijdag en zaterdag waren dusdanig complex dat het voor ProRail lastig was om direct de oorzaak te achterhalen. "De stroomstoring van afgelopen weekend was heel ongebruikelijk", legt Van der Cruysen uit. "Op een emplacement van een station, zoals in Maastricht, spelen veel zaken die met elektriciteit te maken hebben dat een melding wel snel binnenkomt, maar de exacte oorzaak soms lastig te vinden is. In dit geval schoot de storing meerdere malen erin en eruit", vervolgt ze. Op het moment dat er geen storing meer wordt aangegeven, is de oorzaak echter niet meer te vinden.

Veiligheid

De eerste melding van de stroomstoring kwam op vrijdag 1 december om 0:30 uur. Hierdoor was er vanaf de start van de dienstregeling op vrijdag geen treinverkeer van en naar Maastricht mogelijk. "Het was voor onze monteurs onduidelijk waar de storing zich bevond, maar het was wel van invloed op het seinwezen", legt Van der Cruysen uit. "Op het moment dat de seinen in storing zijn, gaan ze automatisch op rood om de veiligheid van het treinverkeer te bewaken. Op het emplacement van Maastricht zijn zeven verschillende relaiskasten waar een storing zich dan mogelijk in kan bevinden."

Testritten lege treinen

Monteurs hebben vervolgens gezocht naar de oorzaak en testenritten met lege treinen gedaan om de storing eventueel te stimuleren, maar de storing kwam niet meer terug. "Na enkele uren zoeken zonder resultaat is besloten om rond 14:30 uur het treinverkeer weer op te starten. Monteurs zijn toen ook nog geruime tijd ter plaatse gebleven, maar er werd niks meer aangetroffen", aldus de woordvoerster van ProRail.

Zaterdag

Een dag later, op zaterdag, ontstond er wederom een storing. De eerste keer was om 1:00 uur en vervolgens bij de opstart van de dienstregeling nog een aantal keer waarbij de treinen voor een rood sein liepen. "Als dit gebeurt, dan treedt een storing plotseling in en kan een trein nog onmogelijk stoppen voor het rode sein en rijdt dus door", zegt Van der Cruysen. Ze wil benadrukken dat er geen gevaarlijke situaties zijn ontstaan. "We hebben het treinverkeer toen wederom stil moeten leggen omdat de stroomstoring terug bleef komen. Monteurs konden echter wel gerichter zoeken."
De storing werd vervolgens gevonden in de spanningsbewaking van de seinen. Het missende onderdeel werd in Sittard gehaald en geplaatst in Maastricht. Vanaf 14:30 uur werd het treinverkeer weer hervat.
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via whatsapp of stuur een mail naar redactie@1limburg.nl!