Nieuwe dienstregeling Arriva: belbus wordt vaste lijn

Bus- en treinvervoerder Arriva start vanaf 10 december met een nieuwe dienstregeling. Zowel bij bus als treinen zullen er een aantal wijzigingen worden doorgevoerd, maakte het vervoersbedrijf dinsdag bekend.
Zo gaat de belbus verdwijnen en komt er een nieuwe buslijn waardoor reizigers met maximaal één overstap vanuit heel Parkstad van en naar Avantis kunnen reizen. Onderstaand een overzicht van alle wijzigingen.
Belbus wordt vaste bus
Ten eerste worden alle ov-lijntaxi’s, beter bekend als de zogenaamde belbussen, een vaste bus. Bij belbussen moest vooraf gereserveerd worden, maar dat hoeft vanaf 10 december dus niet meer. De lijnen en gebieden waar deze opwaardering naar vaste bussen worden ingezet zijn onder andere Maastricht-Kanne/Bemelen, St. Odiliënberg-Echt, Echt-Koningsbosch-Maria Hoop, Susteren-Maaseik, Siebengewald, Evertsoord-Horst-Lottum, Merselo-Venray-Blitterswijck.
Avantis
Dan goed nieuws voor reizigers naar Avantis in Heerlen. Met de nieuwe stadslijn 10, die vanaf 10 december gaat rijden, komt er een snelle, directe verbinding tussen station Heerlen – Parkstad Stadion – Avantis. Daardoor kunnen reizigers met maximaal één overstap vanuit heel Parkstad van en naar het bedrijvenpark reizen. De bussen sluiten aan op het treinnetwerk van Limburg, dus ook treinreizigers uit steden als Eindhoven, Weert, Roermond, Sittard en Maastricht kunnen met één overstap van en naar Avantis.
Minder overstappen
Daarnaast zijn er nog twee veranderingen waardoor mensen die de bus nemen op bepaalde trajecten minder hoeven over te stappen. Scholierenlijnen 640 (Hoensbroek-Heerlen Zuyd Hogeschool) en 652 (Zuyd Hogeschool – Voerendaal) worden bijvoorbeeld samengevoegd tot één directe verbinding, zonder overstap. Ook binnen het totale Vlindergebied in Venlo en Sittard wordt het mogelijk om kriskras en direct tussen alle vlinderhaltes te reizen, waardoor de reiziger niet meer hoeft over te stappen op het station.
Drielandentrein
Naast deze wijzigingen in het busvervoer, ondergaat ook het treinverkeer van Arriva een aantal aanpassingen. De al eerder aangekondigde doortrekking van de RE18 – ook bekend als de Drielandentrein – naar Liège start niet per 10 december 2023, maar ergens in de eerste helft van 2024. Arriva verwacht dat op korte termijn definitief bekend wordt wanneer de verbinding in 2024 start en de drie landen met deze lijn verbonden worden. Tot de start van de doorgaande exploitatie Aachen – Maastricht – Liège kunnen reizigers tussen Liège en Maastricht met de treinen van de NMBS reizen. In Maastricht hebben reizigers de mogelijkheid om over te stappen op de rechtstreekse Arriva trein richting Heerlen en Aachen.
Een andere aanpassingen is dat op het traject Herzogenrath – Aachen twee treinen per uur gaan reizen in plaats van een keer per uur. Hierdoor is Aachen dus ook vanuit Maastricht twee keer per uur direct bereikbaar.