Problemen met noodknoppen Tunstall opgelost

Het probleem met de noodknoppen van Tunstall is opgelost. Dat meldt zorginstelling Envida dinsdagmiddag. Sinds zondagavond kwamen de noodmeldingen via het systeem niet meer binnen door een cyberaanval.
Het systeem wordt vooral door ouderen gebruikt wanneer zij hulp nodig hebben. In Limburg hebben tenminste 3000 mensen zo'n noodknop.
Cybersecurity bedrijf
Tunstall schakelde direct na de ontdekking van de cyberaanval een cybersecurity bedrijf in om alles te herstellen en onderzoek te doen naar de aanval. Inmiddels lijken alle diensten weer te werken.
Envida
Bij welzijnsorganisatie Envida werden zo'n 2600 mensen in Limburg, die via het bedrijf zo'n personenalarmering hebben, getroffen. Vooral ouderen maken gebruik van het systeem bij Envida, maar ook mensen die ernstig ziek zijn. Het gaat om mensen die zelfstandig wonen en het risico lopen om bijvoorbeeld te vallen. Ingrid van der Veld, directeur wijkzorg bij Endiva, is opgelucht dat de storing eindelijk verholpen is. "Envida heeft adequaat gehandeld. De medewerkers van de wijkzorg hebben de afgelopen twee dagen een extra oogje in het zeil gehouden."
Incidenten
Envida laat in een verklaring weten dat er toch een aantal valincidenten hebben plaatsgevonden tijdens de storing. "Die zijn allen zo snel mogelijk opgevangen en gelukkig gaat het naar omstandigheden goed met deze cliënten", aldus Van der Veld. Envida heeft tijdens de storing iedereen met die knop zelf op de hoogte gesteld van de storing. "Het was een ongelofelijke klus die we samen hebben geklaard. Deze storing is een wake-up call voor iedereen."
Geen drukte bij 112
De politie liet weten dat de meldkamer geen stijging heeft gezien in het aantal telefoontjes van ouderen die hun knop niet konden gebruiken en via het noodnummer 112 hulp zochten. Ambulancezorg Limburg heeft laten weten dat er slechts een melding binnen is gekomen van iemand die getracht had de noodknop te gebruiken. De storing bij Tunstall had verder geen invloed op de drukte van Ambulancezorg Limburg.