Nog tien jaar tot A73-tunnels de juiste hoogte hebben

Het zal nog 10 jaar duren voordat de Roertunnel en de tunnel Swalmen van de A73 hoog genoeg zijn om zonder hoogtedetectie te kunnen functioneren.
Dat zegt Rijkswaterstaat, dat dit weekend onderhoudswerkzaamheden verricht en een beter detectiesysteem voor stilstaande voertuigen test. Afgelopen zomer waren er ook al uitgebreide werkzaamheden.
Meer tijd nodig
"We hadden het liefst afgelopen zomer, toen de tunnels 6 weken dicht waren, alle werkzaamheden gedaan die we willen doen. Alleen er is een wereldwijd tekort aan computerchips, camera's en andere onderdelen die vervangen moeten worden. We hebben veel meer tijd nodig om alles te kunnen vervangen in de tunnels. Vandaar dat we alles in fases moeten doen", zegt tunnelbeheerder Geert-Jan Schoones van Rijkswaterstaat.
Hoogtedetectiesysteem
De aanpassing van de tunnels zodat het probleem van te hoge vrachtwagens uiteindelijk uit de wereld wordt geholpen. Andere verlichting en ventilatiesystemen hangen minder diep onder het tunneldak, waardoor de doorrijhoogte 4,70 meter wordt. Op dit moment is er nog een hoogtedetectiesysteem dat de tunnels afsluit als een vrachtwagen hoger is dan 4,10 meter.
Reservelampen
Opvallend is dat alleen in de Swalmentunnel dit voorjaar de verlichting wordt vervangen en in de Roertunnel niet. Terwijl beide tunnels even oud zijn, en de lampen nog niet zijn afgeschreven. "De lampen in beide tunnels kunnen nog zeker tien jaar mee. Daarom zullen we in het voorjaar de lampen in de tunnel Swalmen vervangen door led-lampen. De oude lampen zullen dan als reserve gebruikt worden voor de Roertunnel."