Vijf vragen: hoe nu verder bij VDL Nedcar?

De productielijn bij VDL Nedcar in Born © Jean-Pierre Geussens
De directie van autofabriek VDL Nedcar in Born wil vanaf 1 november door met nog maar 2100 medewerkers, omdat de productie van de Mini’s geleidelijk afloopt. Dat betekent dat ruim 1800 mensen ontslag krijgen. De mededeling komt op de dag dat er voor de achtste dag wordt gestaakt in Born. Wat kunnen we komende weken verwachten?

Wie is nu aan zet?

De bal ligt nu bij de Ondernemingsraad van Nedcar. De OR moet, volgens de wet, instemmen met het plan om terug te gaan van twee ploegen per dag naar één. Het lijkt bijna onmogelijk om daar tegen te zijn nu de productie van Mini’s op zijn laatste benen loopt. In maart volgend jaar is het helemaal afgelopen.
Als de OR instemt met nog maar één ploeg per dag, dan moet hij vervolgens adviseren over het ontslag van 1850 mensen die overbodig worden. Het tweede is het logisch gevolg van het eerste. De OR heeft dus weinig speelruimte.

Is er een sociaal plan voor ontslagen medewerkers?

Ja, er ligt een goedgekeurd sociaal plan. Daar wijst de directie van VDL Nedcar nadrukkelijk op. “Het huidige sociaal plan, dat in 2021 is ondertekend, geldt tot april 2024. Dit sociaal plan is met vakverenigingen overeengekomen nadat bekend was dat het contract met BMW is opgezegd.”
Die kunnen de vakbonden in hun zak steken. Eigenlijk staat er: jullie als vakbonden hebben formeel geen poot om op te staan na ondertekening van het sociaal plan in 2021.
Wettelijk heeft een werknemer recht op een vertrekpremie van een derde maandsalaris per dienstjaar. Nedcar biedt bijna het dubbele in het vastgestelde sociaal plan. Daarnaast heeft de directie een Finish with Pride-bonus van maximaal 7500 euro per medewerker toegezegd. Die gaat al in vanaf juni dit jaar.

Waarom gaan de huidige stakingen toch over het sociaal plan?

De vakbonden hebben weliswaar in 2021 hun handtekening gezet na goedkeuring van de leden, maar ze eisen nu een verbeterde versie van het sociaal plan. Dat is de inzet van de huidige stakingen. Omdat er in de ogen van de vakbonden nieuwe omstandigheden zijn. Zo verwijten ze de directie dat er geld van Nedcar elders in het VDL-concern wordt gebruikt. Dat geld hoort via een verbeterd sociaal plan (deels) bij de Nedcar-medewerkers terecht te komen, is hun redenering.

Kan dit op een rechtszaak uitlopen?

Dat kan altijd bij een arbeidsconflict. Maar dan moeten de vakbonden aantonen dat er – ná hun handtekening onder het sociaal plan – ongeoorloofde financiële transacties zijn gedaan door de VDL-directie. Dat bewijzen is niet makkelijk.
Door donderdag de eerste massaontslagronde aan te kondigen en de OR om advies te vragen, straalt VDL uit dat het geduld op is. Het sociaal plan is prima én ondertekend en daar willen we niet meer over onderhandelen, is de boodschap. VDL is er kennelijk van overtuigd dat alle procedures conform de regels zijn gegaan. Dat versterkt de positie van het bedrijf bij een eventuele rechtszaak.

Komt door stakingen de productie in gevaar?

Natuurlijk loopt de productie op korte termijn achter op de planning. Maar de directie heeft ongetwijfeld haar rekensommen gemaakt dat in maart volgend jaar voldoende Mini’s zijn afgeleverd om een boete van opdrachtgever BMW te voorkomen. Het zou namelijk flinke anti-reclame zijn als de fabriek contracten niet nakomt.
Wie op zoek is naar nieuwe opdrachtgevers zal dat per se willen voorkomen. De datum voor het eerste massaontslag – per 1 november – is uiteraard afgestemd op de productieplanning om voldoende Mini’s van de band te laten rollen.
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via whatsapp of stuur een mail naar redactie@1limburg.nl!