Na jaar nog geen compensatie geschrapte tram: 'Impasse'

Zo had de tram tussen Hasselt en Maastricht er moeten uitzien. © De Lijn
De gemeente Maastricht wacht nog altijd op compensatie voor 22,6 miljoen euro aan gemaakte kosten voor de tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt. Het is inmiddels een jaar geleden dat het uit 2004 stammende hoofdpijndossier vanuit Vlaanderen werd afgelast.
De Gedeputeerde Staten en de burgemeester en wethouders van Maastricht spreken in een brief aan de Vlaamse minister Lydia Peeters dan ook van een 'impasse'.

Geen vooruitgang

"Wij zijn nu een jaar verder en constateren dat er ondanks aandringen van onze zijde geen bevredigende vooruitgang is geboekt bij de afhandeling van dit dossier", zo staat in de brief. Volgens de briefschrijvers is er steeds op de kosten gewezen maar blijft een compensatie vooralsnog uit. Wel is er een boekenonderzoek begonnen vanuit een advocatenkantoor in Brussel, waaraan is meegewerkt. Maar informatie over dat onderzoek is er daarna nooit meer gekomen.
De Gedeputeerde Staten en de gemeente Maastricht vragen de Vlaamse minister nu om met 'constructieve voorstellen te komen'. "Indien wij voor 1 juli 2023 geen bevredigende reactie van u ontvangen rest ons geen andere mogelijkheid dan om dit dossier op een andere manier af te sluiten." Daarmee wordt op een stap naar de rechter gedoeld. Uit een brief aan de gemeenteraad door wethouder John Aarts blijkt dat dit momenteel al wordt voorbereid.

Dossier eerst sluiten

Volgens de auteurs van de brief aan de minister zijn er wel eerste signalen gekomen dat Vlaanderen het tramdossier wil sluiten 'via een eventuele volgende, gezamenlijke, grensoverschrijdende ambitie'. Dat is echter niet genoeg. De Gedeputeerde Staten en de gemeente Maastricht willen pas over de toekomst praten als het huidige dossier is gesloten.

Tramverbinding

Het ambitieuze plan voor de tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt werd in 2004 gelanceerd, maar groeide uit tot een hoofdpijndossier met verschillende problemen. In het eerste plan zou de tram rijden van het station van Hasselt naar het station in Maastricht. Dat lukte uiteindelijk niet omdat er een probleem opdook met de Wilhelminabrug in Maastricht. De brug bleek niet sterk genoeg te zijn voor een tram en daarom werd de route ingekort. Later onstond er ook een probleem in Hasselt, ook daar zou de tram niet tot aan het station kunnen rijden. Uiteindelijk besloot Vlaanderen in mei 2022 te stoppen met het project voor de tramverbinding.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!