VDL Nedcar: Dilemma's van directie en bonden

Werknemers van Nedcar © ANP
VDL Nedcar in Born is als een kat met negen levens. De geschiedenis van de laatste tien jaar leert dat de toekomst van de autofabriek vaak onzeker was, maar steeds werd op het nippertje een oplossing gevonden.
Maar zelfs als er dit jaar nog een nieuwe opdrachtgever wordt gevonden, dan is een forse ontslagronde niet te voorkomen. Dat de vakbonden een sociaal plan proberen af te dwingen, is dan ook begrijpelijk. De productie van Mini's stopt volgend jaar en er is nog geen nieuw merk gevonden dat in Born auto's wil gaan bouwen. Alleen al het ombouwen van de fabriek, om te voldoen aan de wensen van een nieuwe opdrachtgever, kost zeker een jaar. Van een vloeiende overgang naar een ander merk is geen sprake meer door gebrek aan tijd.
Gevolg: voor een groot deel van de bijna 4000 Nedcar-werknemers is op zijn minst tijdelijk geen werk meer eind dit jaar. Moederconcern VDL en de vakbonden konden dinsdag geen akkoord bereiken over een sociaal plan voor de (tijdelijk) overbodige werknemers. FNV-bestuurder Ron Peters hint al op wilde stakingen. "Ik heb de directie gezegd: de woede onder het personeel is groot. Je loopt het risico dat ze er deze week wild uitlopen. Geef mij dan niet de schuld!"

Schaarste personeel

Zowel de vakbond als de VDL-directie zit met een dilemma. Op de arbeidsmarkt is een enorme schaarste aan personeel. Nedcar zal dus moeten proberen om zijn mannen en vrouwen aan het bedrijf te blijven binden, ook tijdens de overbrugging naar een eventuele nieuwe opdrachtgever. Voor vakmensen liggen de banen elders voor het oprapen en eenmaal vertrokken is vaak definitief vertrokken.
Het dilemma voor de VDL-directie: hoeveel geld heb je ervoor over om het personeel te binden? Als je niet weet hoeveel werk een eventueel nieuw automerk oplevert, dan is het ontzettend lastig om een goede rekensom te maken. Een blanco cheque uitschrijven wil VDL niet.
De vakbonden zitten met een ander dilemma. Hoe groter de onrust in Born, hoe kleiner de kans dat een buitenlandse investeerder Nedcar zal kiezen als productielocatie. Stabiele arbeidsomstandigheden zijn voor investeerders juist een belangrijke vestigingsvoorwaarde. Fabrieken met actievoerende werknemers liggen niet lekker in de markt.

Amerikaanse concurrentie

Het is dus koorddansen voor beide partijen. Maar de hoofdvraag blijft: slaagt Nedcar erin een serieuze nieuwe opdrachtgever te vinden? De zoektocht daarnaar is de laatste tijd veel lastiger geworden. De protectionistische maatregelen van de Verenigde Staten (de zogenoemde Inflation Reduction Act) leiden tot miljarden dollars aan investeringen van de Amerikaanse overheid in onder meer elektrische auto’s en batterijen, precies waarop VDL Nedcar wil inzetten.
Europa is voor Amerikaanse producenten opeens veel minder aantrekkelijk. In Duitsland maakt de politiek zich al maanden grote zorgen over de verplaatsing naar Amerika van investeringen in de auto-industrie.
VDL Nedcar moet opereren op een wereldtoneel. In die context is het bedrijf een piepkleine speler. Het zoeken naar een nieuwe opdrachtgever is zoeken naar een speld in een hooiberg.

Interne verschuivingen

VDL liet vorige maand weten dat Nedcar ook een oplossing zou kunnen zijn voor andere VDL-bedrijven die met ruimtegebrek kampen. In de enorme hallen in Born is plek genoeg. Als het om behoud van werkgelegenheid gaat, is deze interne verschuiving geen echte oplossing. Dat levert nooit het behoud van 3800 banen op.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!